Meeting

Mark Van den Borre vertaling@nl.linux.org
Wed, 21 Jan 2004 10:09:08 +0100

Op wo 21-01-2004, om 09:25 schreef Jeroen ten Berge:

> Ik ben van plan een bijeenkomst te regelen voor alle vertalers van opensource projecten die bezig zijn met vertalingen naar het nederlands en eventueel fries (als daar animo voor is).
Is er een bijeenkomst waarbij we kunnen aansluiten? FOSDEM
(http://www.fosdem.org)? Zou dat een goed idee zijn, of willen we ook
mediabelangstelling specifiek voor onze vrije software-vertalingen?

> [...]
> De onderwerpen die ik voor ogen heb zijn deze :
> -Introductie vertalen van open source projecten.
> Dit is voor de newbies, doel is om hen te laten begrijpen hoe zij een vertaling kunnen doen, welke tools er beschikbaar voor zijn, hoe zij een project op zich kunnen nemen, waar het formulier voor is voor GNU vertalingen waar afstand word gedaan van commerciele belangen danwel auteursrecht op de vertalingen, en andere dingen die ik hier over het hoofd zie.
> Ik denk zelf dat daar een uur of 2 á 3 mee te vullen is.
Zeer goed idee!

> -Vertalingen die nog niet gedaan zijn, waar wel aan gewerkt wordt maar die meer aandacht nodig heeft om linux aantrekkelijker te maken dan het nu is; Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld OpenOffice.org, deze is uitermate belangrijk voor acceptatie, en verdiendt veel meer aandacht dan het nu krijgt (dus meer vertalers). Er zijn ongetwijfeld andere projecten.
Aan welke projecten denk je nog? Misschien kan je een oproep lanceren in de aanloop naar zo'n bijeenkomst?

> -Woorden die veel voorkomen en verschillend worden vertaald, hier zijn afspraken over gemaakt via een webpagina die veel mensen niet kennen, ik denk dat het handig zou zijn hier over te discussiëren met iedere deelnemer,
Ik denk ook aan Grut en de gtranslator-vertalingenbuffer.

> om een lijst te distribueren op papier naar eenieder.
Van dat papier zie ik de zin niet in.

> Ik heb een aantal vragen om een planning te kunnen maken, graag zou ik van iedereen die deel wil nemen een mail ontvangen waarbij je antwoord op de volgende vragen :
> 	-Welke maand komt je het best uit ?
Alles kan voor mij, zolang het op een zondag is :)

> 	-Hoe lang denk je aanwezig te willen/kunnen zijn ?
> 	-Hoeveel wil je bijdragen aan hapjes en drankjes ?
FOSDEM (Brussel) werkt met vrije bijdragen, en dat werkt goed.

> 	-In welke stad/gemeente woon je ?
Leuven, België. Kies je een locatie die ook voor Vlamingen goed
bereikbaar is met het openbaar vervoer?

> 	-Neem je mensen mee ? Zo ja hoeveel denk je er mee te nemen ?
Hangt af van de focus. Als het evenement openstaat naar nieuwelingen,
dan breng ik een paar geïnteresseerden mee.

> Als er genoeg animo blijkt, dan zal ik een bijeenkomst organiseren.
FOSDEM (Free and Open Software Developers Meeting, Brussel, 21-22
februari) is allicht te dichtbij in de tijd en te ver in afstand voor
een bijeenkomst...
Als ik je goed begrijp wil je ook heel breed gaan, ook naar een
nieuwelingenpubliek...

Mark