[vertaling] Een bijgewerkte vertaling van childsplay aan deze lijst voorleggen?

Benno Schulenberg bensberg op justemail.net
Wo Apr 29 21:27:21 CEST 2015

Hallo Frans,

Frans Spiesschaert schreef:
> Als ik naar de winkel ga en ik koop er een doos met vier op een rij en
> één met een memoryspel in, dan heb ik twee gezelschapsspellen gekocht en
> kan ik thuis met de kinderen gezellig gezelschapsspelen spelen.
> Maar bij een computerprogramma als childsplay is naar mijn gevoel het
> materiële aspect bijna volledig naar de achtergrond verdwenen, waardoor
> enkel nog de activiteit van het spelen overblijft en er geen sprake meer
> is van het materiaal dat je nodig hebt om dat spel/die spelen te spelen.
> En dus neig ik naar spelen als meervoudsvorm.

Ja, daar valt wat voor te zeggen.

> En mijn twijfel is: is het terecht dat ik een computerprogramma beschouw
> als minder materieel dan een echte spellendoos uit de speelgoedwinkel?

Als amateurprogrammeur kan ik zeggen: ja, in zeker opzicht is dat
onterecht, want een computerspel bestaat net zo goed uit een hele
reeks stukjes, bouwstenen en elementen.  Die zijn dan wel niet
tastbaar, maar er gaat net zo veel werk in zitten om al die plaatjes
en geluiden en vragen te verzamelen en te ordenen.  Het is allemaal
heel flexibel en kan in allerlei vormen gegoten worden, maar de
uiteindelijke vorm waarin het gespeeld wordt is toch vrij concreet
-- ook al zijn het dan allemaal maar beelden op een scherm.  Ook
deze tekst is enkel een verschijning op een scherm, maar is net
zo goed een echte tekst als een handgeschreven brief.

Maar... aan de andere kant, in een tablet zit geen muziekspeler,
geen filmprojector, geen videofoon, geen weerradar, geen spel
kaarten, geen schaak- en geen damstukken, enzovoort, maar het
kan al deze dingen, en nog veel meer, wel.  Dus dat je het als
een soort toverapparaat ziet dat kan spelen zonder echte spellen
te bevatten, dan kan ik dat begrijpen.

:)

http://www.fastmail.com - Choose from over 50 domains or use your own