[vertaling] opmerkingen over leafpad-0.8.16 door Pjotr

Mark Haanen i18n op haanen.net
Do Jul 14 13:47:44 CEST 2011

Op 14 jul. 2011 om 13:20 heeft Freek de Kruijf <f.de.kruijf op gmail.com> het volgende geschreven:

> Ik vind tekenreeks een uitstekende vertaling van string, juist omdat het een
> neutrale aanduiding is, zoals string ook een neutrale aanduiding is.
>
> De vertaling van editor tot tekstbewerker bevalt me wel, maar wel in de
> context van het bewerken van tekst. In het Engels wordt editor ook wel
> gebruikt voor het bewerken van andere zaken dan tekst, bijv. afbeeldingen. Ook
> Edit wordt meestal vertaald met Bewerken ook in de context van iets anders dan
> tekst.

Helemaal eens met Freek.

In aanvulling hierop: vast gebruik bij de Nederlandse vertalingen van menu-items in het TP is om alléén eerste letters en afkortingen met hoofdletters te schrijven. Mooie bijkomstigheid hiervan is dat dit aansluit bij de manier waarop Microsoft menu-items in het Nederlands vertaalt, waardoor het een aanvullend comfortgevoel opwekt bij recente overstappers.

Overigens @Pjotr: welkom als vertaler!