[vertaling] "applicatie" of "toepassing"?

Reinout van Schouwen reinouts at gnome.org
Thu Sep 21 15:05:17 CEST 2006

Hallo allen,

Op 20-9-06 heeft Taco Witte<taco at mval.net> het volgende geschreven:

Kennisnet is natuurlijk een handige referentie maar geen gezaghebbende bron.

> Programma lijkt me dan dus beter dan toepassing. En ik ben het wel met
> Benno eens dat toepassing een beetje een geforceerde vertaling is.

Niet eens. Het kan natuurlijk komen omdat ik eraan gewend ben, maar
het klinkt mij vrij natuurlijk in de oren.

Er is nog een praktische reden om het niet als 'Programma' te
vertalen, immers hoe geef je dan nog het verschil aan met het Engelse
'Program(me)'?

Daarbij komt nog dat een met een toepassing naar mijn gevoel meestal
een bepaald produktiviteitspakket bedoeld wordt (bijv. een
spreadsheet) terwijl een programma ieder willekeurig
HelloWorld-bakseltje kan zijn.

groeten,

--
Reinout van Schouwen