[vertaling] "applicatie" of "toepassing"?

Jan Claeys janc+vertaling at lugwv.be
Wed Sep 20 21:48:12 CEST 2006

Op wo, 20-09-2006 te 20:00 +0200, schreef Benno Schulenberg:
> """APPLICATIE   12/23/2003
> Afgekort APP. Ander woord voor computerprogramma. Computerprogramma
> waar u iets mee kunt doen. Bijvoorbeeld tekstverwerken, tekenen,
> rekenen. Eigenlijk alle programma's behalve de systeemsoftware."""
>
> Precies.  Een computerprogramma is een stuk gereedschap, niet een
> "toepassing".  Een toepassing van wat?  Wat wordt erin toegepast?
> Het programmeren?  "Toepassing" is weer zo'n letterlijke vertaling
> van de Engelse term, die zelf eigenlijk nergens op slaat, een
> 'misnomer', net als "swap".  Neem dan gewoon die term over,
> [...]

"Application" is (in deze context) de verkorte vorm van "application
program(me)", en is dus in feite "toepassingsprogramma" in het
Nederlands.  Het is een toepassing (synoniem: "applicatie") van
bijvoorbeeld een zakelijk of productieproces in de vorm van een
programma.

Dit als tegenstelling van "systeemprogramma's".

--
Jan Claeys