[vertaling] opmerkingen bij de vertaling van lilypond-2.21.1

Benno Schulenberg bensberg op telfort.nl
Wo mei 13 19:35:19 CEST 2020

Op 13-05-2020 om 14:39 schreef Frans Spiesschaert:
> Mijn bedoeling met het maken van een diff was om het
> nalezen makkelijker te maken, maar daarin ben ik duidelijk niet geslaagd.
> Is er een andere mogelijkheid om dit beter aan te pakken?

Dat kan, maar vereist enig gegoochel met 'msgmerge'.  Lokalize
breekt blijkbaar regels af op een bepaalde breedte, terwijl de
TP regels niet afbreekt: de TP gebruikt standaard --no-wrap
bij msgmerge.  Om dus een zinnige diff uit te kunnen voeren,
moeten de twee PO-bestanden die je vergelijkt eerst op dezelfde
manier afgebroken worden.  De mooiste diff krijg je als je beide
bestanden _wel_ afbreekt (want: kortere regels, die makkelijker
te vergelijken zijn).  Je kunt dus doen:

  msgmerge  bestand-van-TP.po  POT-bestand-van-TP.pot  >oud.po

  msgmerge  jouw-bestand.po  POT-bestand-van-TP.pot  >nieuw.po

en dan:

  diff -u oud.po nieuw.po  >eerste.diff

In die diff zitten nog allerlei onnuttige regelnummers en fuzzy-
markeringen en dergelijke.  Het is mooier die eruit te filteren:

  grep -v -e "^.#" -e "^@@"  eerste.diff  >tweede.diff

  grep -C2 msgstr  tweede.diff  |  sed 's/^--$//'  >verschil.diff

Die verschil.diff bevat nog wat losse regels en onnodig spul en
onvolledig spul (want de greps zijn wat te beperkt); die verwijder
je met de hand, met een simpele teksteditor.  Dat kost misschien
twee, drie minuten.  Daarna heb je het bijgevoegde verschilbestand.

Groeten,

Benno