[vertaling] paragrafen 706-810 van lilypond.po bijgewerkt

Benno Schulenberg bensberg op justemail.net
Zo Jan 17 16:36:58 CET 2016

Hoi Frans,

On Sun, Jan 10, 2016, at 17:16, Frans Spiesschaert wrote:
> In bijlage een bijgewerkte versie van lilypond-2.19.26.nl.po.
> Hiermee is de vertaling compleet.

Bedankt.  Onder volgen nog een paar opmerkingen.

> Ik wil je heel erg bedanken voor de samenwerking, die ik als
> constructief, kwaliteitsbevorderend en aangenaam ervaren heb.

Idem, ook zo.  :)  En zeer bedankt voor het klaren van deze
lastige klus.

> Misschien tot een latere gelegenheid om samen te werken op vrijschrift.

Heel graag.  Er is genoeg te doen.

Hier de opmerkingen:

 msgid "defaulting to ~S pt"
-msgstr ""
+msgstr "de standaard van ~S pt wordt nu gebruikt"

Ik heb "nu" weggelaten.

 msgid "cannot extract file matching ~a from ~a"
-msgstr "kan bestand dat past op ~a niet uit ~a extraheren"
+msgstr "kan bestand dat met ~a overeenkomt niet uit ~a halen"

Hmm, ergens anders wordt een keer "geëxtraheerd" gebruikt.
Dus ik heb er "extraheren" van gemaakt.  Verder een goede
verbetering.

 msgid "Error in beam quanting.  Expected (~S,~S) found ~S."
-msgstr "Fout in waardestreep kwantisering.  Verwachtte (~S,~S), gevonden ~S."
+msgstr "Fout in waardestreepdefiniëring.  Verwachtte (~S,~S), gevonden ~S."

Hm!  Wat is "quanting" nou weer?  Is dat hetzelfde als quantizen?
Zo ja, dan 'quantizering'.  Zo nee, dan... lijkt me 'definiëring' niet goed.

 msgid "Music unsuitable for context-mod"
-msgstr ""
+msgstr "Muziek niet geschikt voor context-mod"

Heb "is" toegevoegd.

 msgid "Using (ice-9 curried-definitions) module\n"
-msgstr ""
+msgstr "Gebruiken van module (ice-9 curried-definitions)\n"

Heb er "Module (ice-9 curried-definitions) wordt gebruikt\n"
van gemaakt.

 msgid "set-global-staff-size: not in toplevel scope"
-msgstr "set-global-staff-size: niet op topniveau"
+msgstr "set-global-staff-size: bereik niet op het hoogste niveau"

"Scope" vertaal ik als "geldigheidsbereik".  Dus heb hier van gemaakt:
"set-global-staff-size: niet in het hoogste geldigheidsbereik"

Hmm, nu begrijp ik pas wat er bedoeld wordt: 'set-global-staff-size'
is gegeven ergens buiten het hoogste geldigheidsbereik.  Dan zou ik
zeggen: "set-global-staff-size: buiten het hoogste bereik".

 msgid "assertion failed: ~S"
-msgstr "controletest is mislukt: ~S"
+msgstr "bewering is onjuist: ~S"

"Assertion" vertaal ik elders als "controletest".  Het gaat, als het
goed is, om het commando 'assert()'.  Dat is meer dan een bewering:
het is meer een soort eis.

 msgid "Requested string for pitch requires negative fret: string ~a pitch ~a"
-msgstr ""
+msgstr "De voor de toonhoogte gevraagde snaar vereist een negatieve fret: snaar ~a toonhoogte ~a"

 msgid "Ignoring string request and recalculating."
-msgstr ""
+msgstr "De aangevraagde snaar wordt genegeerd en de berekening wordt opnieuw uitgevoerd."

Heb er "gevraagde snaar" van gemaakt, net als in voorgaande.

 msgid "Ignoring note in tablature."
-msgstr ""
+msgstr "Negeren van noot in tablatuur."

Wikipedia zegt "tabulatuur", met een extra u.  En om de stijl van
de voorgaande items te volgen, heb ik er van gemaakt:
"Noot in tabulatuur wordt genegeerd."

 "No label for fret ~a (on string ~a);\n"
 "only ~a fret labels provided"
 msgstr ""
+"Geen label voor fret ~a (op snaar~a);\n"
+"er zijn slechts ~a fretlabels voorzien"

Is het de gebruiker die de labels voorziet (dan zou ik zeggen: gegeven),
of de software zelf (dan inderdaad: voorzien, of beter: "er wordt slechts
in ~a fretlables voorzien").

http://www.fastmail.com - Email service worth paying for. Try it for free