[vertaling] paragrafen 201-300 van lilypond.po bijgewerkt

Frans Spiesschaert Frans.Spiesschaert op yucom.be
Ma Nov 30 21:23:16 CET 2015

Dag Benno,

Benno Schulenberg schreef op zo 29-11-2015 om 17:51 [+0100]:
> Hoi Frans,

> Dank.  Hieronder volgt wat commentaar.

Bedankt voor het nalezen.

>  msgid "Process LilyPond snippets in hybrid HTML, LaTeX, texinfo or DocBook document."
> -msgstr "Verwerk LilyPond snippers in hybride HTML, LaTeX, texinfo of DocBook dokument."
> +msgstr "LilyPond-fragmenten uit een hybride HTML-, LaTeX-, texinfo- of DocBook-document verwerken."
>
> Ik denk dat het hier om een docstring gaat,

Bij het uitvoeren aan de commandoregel van lilypond-book --help,
wordt een hulptekst weergegeven die begint met de samenvatting van de
functie van het programma. Dit is de tekst waarover het hier gaat.

> dus ik heb er "Verwerkt..." van gemaakt.

OK wat mij betreft, al zou ik dan Processes verwachten in de Engelse
tekst. Maar ik merk dat voor nog andere GNU-gerelateerde programma's die
stijl gebruikt wordt om de functie van een programma in een hulptekst
weer te geven.

>  msgid "use output format FORMAT (texi [default], texi-html, latex, html, docbook)"
> -msgstr "deze uitvoeropmaak gebruiken (texi [standaard], texi-html, latex, html, docbook)"
> +msgstr "deze OPMAAK als uitvoeropmaak gebruiken (texi [standaard], texi-html, latex, html, docbook)"
>
> Het toevoegen van het woordje dat al links van deze string
> in de weergave van de optie staat, vind ik in het algemeen
> onnodig.  Dus "OPMAAK als" heb ik weggelaten.  Dat kan ook
> elders, maar dat heb ik niet consequent gedaan.

Ik kan ermee leven, al ervaar ik het als iets minder gemakkelijk te
begrijpen omdat de hint dat het een VARIABELE betreft verloren gaat.

>  msgid "do not fail if no lilypond output is found"
> -msgstr ""
> +msgstr "niet afbreken als geen lilypond-uitvoer gevonden wordt"
>
> Hier heb ik het woordje "er" ingevoegd.

Een verbetering.

>  msgid "quantise note durations on DUR"
> -msgstr "nootlengtes op DUUR kwantiseren"
> +msgstr "nootlengtes op DUUR quantizen"
>
> Hm.  Wat is "quantizen"?  :)

Een nogal lang citaat uit Wikipedia
(https://nl.wikipedia.org/wiki/Quantize) voor wat toelichting:

"
De Engelse term quantize wordt gebruikt bij digitale
(software)sequencers. Het houdt in: het naar de dichtstbijzijnde
tel-eenheid brengen van een ingespeelde noot.

Soft- en hardware-sequencers hebben allemaal deze functionaliteit
ingebouwd. Het gevolg van quantizen (of quantizeren) is dat de
ingespeelde partij 'strak' gaat klinken, dat wil zeggen: de natuurlijke
afwijkingen ten opzichte van het metrum die ontstaan wanneer een
muzikant (hoe professioneel deze ook is) een partij inspeelt worden als
het ware rechtgetrokken.
"

>  msgid "allow tuplet durations DUR*NUM/DEN"
> -msgstr "tuplet-lengtes van DUUR*NOEM/TEL toestaan"
> +msgstr "een lengte van DUUR*NOEM/TEL toestaan voor een antimetrische figuur"
>
> De string wordt niet veel langer als NOEMER/TELLER gebruikt wordt.
> Is dat niet beter?

Inderdaad. Is aangepast.

>  msgid "Encountered note at %s without type and duration (=%s)"
> -msgstr ""
> +msgstr "Op %s een noot zonder type en lengte gevonden (=%s)"
>
> Hier heb ik het woordje "is" ingevoegd.

Prima.

>  msgid "Unable to extract key signature!"
> -msgstr ""
> +msgstr "Kan de voortekening niet afleiden."
>
> Huh?  "Voortekening"?

Uit https://nl.wikipedia.org/wiki/Voortekening:

"De voortekening (of voortekens) in muzieknotatie geeft aan welke
stamtonen systematisch verhoogd of verlaagd moeten worden in een partij.
Dit gebeurt aan de hand van wijzigingstekens."

>  msgid "unknown span event %s"
> -msgstr "onbekende span-gebeurtenis %s"
> +msgstr "onbekend tijdspannegebeurtenis %s"
>
> "e" toegevoegd.

Bedankt voor het opmerken van de taalfout.

> Verder alles overgenomen en naar de robot gestuurd.
>
> Oh, en ergens stond "niet gekend" -- dat klinkt voor mij heel
> vreemd en heb er "onbekend" van gemaakt.

OK.

--
Groetjes,
Frans