[vertaling] nieuw po-bestand gebruiken

Erwin Poeze erwin.poeze op gmail.com
Wo Okt 29 13:46:49 CET 2008

> [...]
>  map
> - Als je met de systeem-gettext gebouwd hebt (vrij typisch op linux,
>  omdat glibc de nodige functies bevat), gaat die in zijn eigen locatie
>  zoeken (onder /usr/share/gettext denk ik). Wanneer je programma echter
>  /usr/local as prefix gebruikt, plaatst die de .mo files meestal onder
>  /usr/local/share/gettext - en dus worden ze at runtime niet gevonden.
>  (Ben hier niet 100% zeker van - misschien dat glibc toch in meer
>  plaatsen zoekt, of dat de configury van recentere libintls daar

het bestand vorbis-tools.mo staat bij mij  (Ubuntu 8.04) onder
/usr/local/share/locale/nl/LC_MESSAGES en onder
/usr/share/locale-langpack/nl/LC_MESSAGES/vorbis-tools.mo
Er is ook nog een map /usr/share/locale/nl/LC_MESSAGES maar deze bevat
dit mo-bestand niet.

>  Je kan dit vermoedelijk vermijden door aan configure de
>  --with-included-gettext optie mee te geven.
> Of natuurlijk kan je gewoon hard de .mo file vervangen, zoals Reinout
> suggereerde.

Voor de zekerheid heb ik de broncode opnieuw gedownload, en voordat ik
configure en de rest uitvoerde, heb ik het po/nl.po bestand vervangen
door de nieuwe vertaling en po/nl.gmo weggegooid. Na installatie is er
echter geen vorbis-tools.mo-bestand meer aangemaakt en ook geen nieuw
po/nl.gmo

Vreemd genoeg heeft hard vervangen van het vorbis-tools.mo-bestand in
/usr/local/share/locale/nl/LC_MESSAGES met een nieuw aangemaakte ook
geen effect. Na bovenstaande actie (weggooien van nl.gmo en
vorbis-tools.ml) blijft de taal Engels.

Ik heb ook gezocht of er misschien een dubbele installatie van
vorbis-tools bestond, maar dat is niet het geval.

Tja...

Erwin