[vertaling] nieuw po-bestand gebruiken

Tim Van Holder tim.van.holder op telenet.be
Wo Okt 29 09:51:00 CET 2008

On 2008-10-28 20:36, Erwin Poeze wrote:
> Beste vertalers,
>
> Ik loop voor de tweede keer tegen hetzelfde probleem aan, namelijk dat
> een programma (in dit geval het pakket vorbis-tools) een nieuw
> po-bestand niet gebruikt.
>
> Wat ik doe is:
> 1. Het nieuwe nl.po bestand in de po-map van het betreffende programma
> zetten (het oude bestand wordt overschreven).
> 2. make clean; make; sudo make install uitvoeren
>
> Tot zover geen problemen, echter de oude vertaling wordt nog steeds gebruikt.
>
> Ik heb gezocht naar locaties waar nl.po of nl.mo bestanden nog meer
> [...]

Wat je doet zou goed moeten zijn.
- In principe is enkel "make && sudo make install" nodig vanuit de 'po'
  map
- Als je met de systeem-gettext gebouwd hebt (vrij typisch op linux,
  omdat glibc de nodige functies bevat), gaat die in zijn eigen locatie
  zoeken (onder /usr/share/gettext denk ik). Wanneer je programma echter
  /usr/local as prefix gebruikt, plaatst die de .mo files meestal onder
  /usr/local/share/gettext - en dus worden ze at runtime niet gevonden.
  (Ben hier niet 100% zeker van - misschien dat glibc toch in meer
  plaatsen zoekt, of dat de configury van recentere libintls daar
  beter in is).
  Je kan dit vermoedelijk vermijden door aan configure de
  --with-included-gettext optie mee te geven.
Of natuurlijk kan je gewoon hard de .mo file vervangen, zoals Reinout
suggereerde.

Als je een geheel nieuwe taal wil toevoegen, is er meestal meer nodig
dan gewoon de .po file er zetten. Veel hangt af van welke versie van
libintl er gebruikt wordt.
Bij oudere versies staat er meestal in configure.ac (of configure.in)
een ALL_LINGUAS variabele met de lijst van gekende talen.
Bij nieuwere versies staat er in de 'po' map een bestand LINGUAS met die
lijst.
In beide gevallen is een herconfiguratie nodig na aanpassingen denk ik
(./config.status --recheck voor je met maken begint). Indien
configure.ac aangepast moet worden zullen ook autoconf & co uitgevoerd
moeten worden.