[vertaling] vertaling van gbrainy

Hendrik Maryns hendrik.maryns at uni-tuebingen.de
Sun Mar 2 16:38:17 CET 2008

Op 23-12-42 20:59 heeft Benno Schulenberg als volgt van zich laten horen:
> Hallo vertalers,

> msgid "Medium"
> msgstr "Medium"

Gemiddeld?

> msgid "Play games that challenge your reasoning and thinking"
> msgstr "Spellen spelen die uw redeneer- en denkvermogen uitdagen"

Uitdagen vind ik hier niet passen: je daagt iemand uit, maar niet zijn
denkvermogen.  ‘op de proef stellen’ misschien?  (en dan ook in de
andere strings)

> msgid "gbrainy web site"
> msgstr "gbrainy-webstek"

webstek?  Doen we daar nog aan?  In Mozilla hebben we die er nu toch al
lang allemaal uitgehaald.

> msgid ""
> "Once you have an answer type it in \"Answer:\" entry box and press the \"Ok"
> "\" button."
> msgstr "Zodra u een antwoord weet, typt u het in het ‘Uw antwoord:’-invoerveld en drukt u op de ‘OK’-knop."

Ziet er toch ook beter uit zonder die backslashes :-)

> msgid "You can fit more than 64 circles."
> msgstr "U kunt meer dan 64 cirkels inpassen."

inpassen -> doen passen, of ‘er meer dan…’

> msgid "Alphabetic sequence"
> msgstr "Alfabetische opvolging"

Sequence wordt in de wiskunde als ‘rij’ of ‘reeks’ vertaald.  Een reeks
is eigenlijk een oneindige som.  Waarschijnlijk hoort hier dus ‘rij’.
(ook in de hele reeks komende strings)

> msgid ""
> "'A' indicates that the figures overlap, 'B' that are rectangles, 'C' that "
> "are circles, 'D' that the figures are separated, 'E' that there are three "
> "figures and 'F' that there are two figures."
> msgstr ""

Dit hoort in het Engels beter geformuleerd, misschien kan je hiervoor
een bug maken?

> msgid "All blue numbers share an arithmetical property."
> msgstr "Alle blauwe getallen delen een rekenkundige eigenschap."

Om verwarring met het rekenkundige delen te vermijden, misschien beter:
gemeen hebben

> msgid "What figure completes the sequence below (A, B or C)?"
> msgstr "Welke figuur completeert de reeks hieronder (A, B of C)?"

> msgid ""
> "It is the figure that completes all possible combinations with four blocks "
> "without taking into account rotations."
> msgstr "Het is de figuur die alle mogelijke combinaties met vier blokken completeert, zonder rekening te houden met rotaties."

vervolledigen

> msgid "Think of the common elements that the given figures have inside them."
> msgstr "Denk aan de elementen die de figuren binnen zich hebben."

omvatten

Groet, H.
--
Hendrik Maryns