[vertaling] iso-codes 2.2-1: Please update the PO translation for the package iso-codes

Benno Schulenberg bensberg at justemail.net
Thu Jun 5 00:02:59 CEST 2008

Hendrik Maryns schreef:
> [...]

Maar, maar, maar...  Een apostrof is toch geen rechter
aanhalingsteken?

  U+0027 APOSTROPHE
  Unicode categorie: Leesteken, Andere

  Opmerkingen:
   • neutral (vertical) glyph with mixed usage
   • U+2019 RIGHT SINGLE QUOTATION MARK is preferred for apostrophe

Belachelijk.  Nu hebben we Unicode, nu zijn er aparte codepunten
voor apostrof en enkele aanhalingstekens, en nu gebruiken we het
rechter aanhalingsteken als apostrof?  Belachelijk!

Wie is het die dit beweert: "U+2019 is preferred for apostrophe"?

Trouwens, op een Konsole met een groot lettertype vind ik U+0027 een
mooiere apostrof dan U+2019.

> ‘ en ’ zijn makkelijk: rechtse Alt + 9 / 0 op een toetsenbord met
> us-internationaal, zowel op Windows als Linux.
>
> De andere tekens zijn wat moeilijker.  Het is weliswaar mogelijk
> zelf een toetsenbordlayout te maken, maar dat is een heel gedoe,

Valt mee.  Zet de volgende twee regels in ~/.xmodmap:

keycode 0x2F = semicolon colon x x leftsinglequotemark leftdoublequotemark
keycode 0x30 = apostrophe quotedbl x x rightsinglequotemark rightdoublequotemark

En zorg dat je inlogscript (.bashrc) 'xmodmap  ~/.xmodmap' bevat.
Dan kun je met de rechter Alt-toets en ; en ' de enkele
aanhalingstekens, en met Shift erbij de dubbele maken.

> Hm, is er ergens een wiki of zo waar ik deze informatie kan
> zetten?

Er was een wiki, die vanaf http://vertaling.vrijschrift.nl/index
gelinkt was, maar die werd niet gebruikt en is opgeheven.