[vertaling] bijwerking van Abiword

Tino Meinen a.t.meinen at chello.nl
Sat Oct 27 07:33:26 CEST 2007

Op vrijdag 26-10-2007 om 22:55 uur [tijdzone +0200], schreef Benno
Schulenberg:

> Hmm, dat is mooier: twee beginletters en een tweede letter.  Omdat
> Abiword een gtk-programma is, zal ik die letters gebruiken.
>
> Nu zie ik dat in bijvoorbeeld gedit zowel Knippen als Opnieuw &n
> gebruiken.  Is dat bewust gedaan, omdat ze elkaar waarschijnlijk
> zelden of nooit in de weg zitten?  Omdat Ongedaan maken geen
> selectie hersteld?
Ik heb me niet heel erg bezig gehouden met de vertaling van gedit.
Het probleem is deels dat sommige menu-items uit GTK komen (de standaard
voorraad pictogrammen etc), hieronder vallen k_nippen en _plakken.
en andere uit de glade-bestanden van het programma zelf.
Een vertaler die tijd over heeft zal de uiteindelijke vertalingen
controleren en het aantal conflicten tussen sneltoetsen proberen te
verhelpen. Maar soms is het beter te kiezen voor consistentie en niet
voor conflictoplossing. GTK heeft gelukkig al een tijdje de eigenschap
dat bij conflicterende sneltoetsen en gewisseld wordt tussen de items
bij het herhaaldelijk indrukken van de sneltoets.

Ik denk dus dat de keuze niet bewust is gemaakt.
Bij evolution zie ik dat het o_pnieuw is in plaats van op_nieuw.
maar de P conflicteert ook dus das eigenlijk ook niet goed.
Ik zie dat in gedit bij opnieuw overblijven de _e de _u of de _w.

Voorkeuren heeft eigenlijk altijd de _V
En Verwijderen heeft vaak de _V maar soms ook de _d of de _w.

> Ook zie ik dat in meerdere Gnome-programma's zowel Verwijderen als
> Voorkeuren &V gebruiken.  Is ook dat bewust gedaan?  Om te voorkomen
> dat iemand per ongeluk z'n hele selectie weggooit terwijl ie B of C
> wilde typen?
Voorkeuren heeft eigenlijk altijd de _V
En Verwijderen heeft vaak de _V maar soms ook de _d of de _w.
Ook hier is geen sprake van opzet denk ik.

Voor verwijderen en opnieuw zou je dus een nieuwe sneltoets kunnen
kiezen.

Groet
Tino