[vertaling] de nieuwe website is zo ongeveer klaar

Benno Schulenberg bensberg at justemail.net
Sun Jun 24 19:07:45 CEST 2007

Reinout van Schouwen schreef:
> Even los van de vraag of ik hier wat tijd voor kan vrijmaken, ik
> ga in elk geval niet prutsen in die stukjes python-code waar
> letterlijk direct HTML wordt uitgespuugd. Dat is anno 2007 puur
> masochisme. Een modern webframework is wel een eerste vereiste
> [1],

Wicket?  Java??  Mij niet gezien.

> ik weet alleen niet in hoeverre de python scripts die de
> webpagina's genereren en de scripts voor de vertaalrobot met
> elkaar samenhangen.

Niet.  De robot ontvangt slechts mailtjes van vertalers, haalt daar
het PO-bestand uit, voert er een reeks controles op uit, en stuurt
een mailtje terug aan de vertaler.  Het PO-bestand geeft de robot
door aan po-register, die het opslaat in het archief, de beknopte
statistieken ervan berekent en opslaat in postats, opdracht geeft
om de betreffende pagina's opnieuw te genereren, en een mailtje
stuurt aan de teamlijst en aan de pakketbaas.

De webpagina's (de domein- en de teampagina's) worden gegenereerd
aan de hand van de bestanden die zich daadwerkelijk in het archief
bevinden, en daarbij wordt voor de getalletjes het bestand postats
gebruikt, om deze niet iedere keer opnieuw te hoeven berekenen.

Het genereren van die webpagina's gebeurt sinds afgelopen nacht
trouwens eenmalig: alleen wanneer er iets op de pagina verandert.
Dat hele CGI-gedoe was nergens voor nodig -- daar heb ik me nu lang
genoeg aan geërgerd.  De pagina's laden nu een stuk vlotter, de
URL's zijn mooi, en het tijdsstempel onderaan de pagina betekent nu
ook werkelijk iets.

(Hmm, dat stempel kan waarschijnlijk beter in UTC.)