[vertaling] 'Ondoorzichtigheid'

Hans de Jonge j.dejonge at gmail.com
Tue May 23 10:44:08 CEST 2006

On Tue, 23 May 2006, Rinse de Vries wrote:

> Ik denk dat 'dekking' teveel op andere manieren kan worden uitgelegd.

Mee eens; het zonder twijfel een kortere en elegantere term, maar laat biedt
meer reden tot twijfel dan het ondubbelzinnige `ondoorzichtigheid'.

In een vertaling voor software en documentatie voor alleen professionele
gebruikers zou het zeker een aanrader zijn, maar de GIMP heeft misschien een
wat breder doelpubliek.

> [...]
> handelingen
> 5 [sport] verdediging
>
> dek·ken (ov.ww.)
> 1 een voorwerp of een laag uitspreiden over
> 2 [sport] (een tegenstander) achtervolgen om hem geen kans tot spelen te geven
> 3 (een tekort, verlies) compenseren
> 4 overlappen
> 5 (van mannelijke zoogdieren) paren met => bespringen
> 6 beschermen tegen risico, gevaar
>
> Bij verf denk ik dat deze wordt bedoeld:
>
> 1 een voorwerp of een laag uitspreiden over
>
> En da's iets anders dan de ondoorzichtigheid van een widget

Hans de Jonge
+31 (0)24 844 96 85	 +31 (0)62 20 57 101

`Perfect is the enemy of good'