[vertaling] supergebruikers met wisselgeheugen

Jan Claeys janc+vertaling at lugwv.be
Fri Aug 25 15:04:25 CEST 2006

(Eerder verzonden vanaf een ander mail-adres waarmee ik vermoedelijk
niet op de lijst kan posten; sorry als het alsnog 2x doorkomt.)

Op vr, 25-08-2006 te 12:00 +0200, schreef Rinse de Vries:
> Virtueel geheugen is volgens mij toch wel een ander woord voor het
> wisselgeheugen, en niet voor de optelsom van ram en swap.

Volgens mij snap je niet helemaal wat virtueel geheugen is.  :-)

Virtueel geheugen is het geheugen zoals de CPU (in bepaalde modi) en
programma's het zien, niet gebonden door de beperkingen of locatie van
allerlei types fysisch geheugen.  Een speciaal stuk "vertaalcode" (de
VMM of Virtual Memory Manager) zorgt er automatisch voor dat virtuele
geheugenadressen vertaald worden naar fysieke locaties ergens in de
hardware (weze dat een fysiek adres in de RAM, in de swap-ruimte, in het
geheugen op een uitbreidingskaart, in een ge-mmap-t bestand of elders).

'Swap' of wisselgeheugen is daarentegen niks anders dan een _fysieke_
bergruimte voor blokken uit het virtuele geheugen die (tijdelijk) niet
in het RAM geheugen passen.

Virtueel geheugen is dus meer dan "de optelsom van RAM & swap", niet
minder, zoals sommigen hier schijnen te denken.

--
Jan Claeys