[vertaling] ISO Image File -> 'beeldbestand' - alternatieven?

Bart de Koning bratdaking at gmail.com
Mon Oct 31 17:03:03 CET 2005

He mensen,

-Om jouw idee maar even door te trekken: Stel ik heb een .doc en een .sxw
bestand, dan wordt de eerste als Microsoft Word bestand gezien, en het
tweede als OpenOffice Writer bestand. Jij zou ze beide dezelfde naam
(Tekstverwerkingsbestand) willen geven?-

mooi voorbeeld: de aanduiding bestaat hier uit 2 delen. Eerst het
aanduiding voor het formaat (Microsoft Word vs OpenOffice Writer), dan
een bredere aanduiding voor tot welke groep het behoort (bij mij staat
hier document ipv bestand). Je weet ook als leek in een klap twee
dingen.
1 het is een document, het bevat dus een stukje tekst met eventueel plaatjes.
2 in welk formaat het tekstbestand is opgeslagen (dus met welke
programma's ik dit eventueel kan openen)
Het zou heel mooi zijn deze structuur door te trekken naar overige
bestandstypen (voor zover dat al niet gedaan is). Dit levert namelijk
gewoon heel veel duidelijkheid. Er komen steeds meer bestandstypen,
een indeling daarin lijkt mij alleen maar voordelen hebben. Voor deze
discussie zou het eerste gedeelte uit bijvoorbeeld ISO-9660 (.iso)
kunnen bestaan of UniversalDiscFormat (.udf) of NeroG...R... (.ngr) of
Diskette (.img) en dan het tweede gedeelte met moederbestand,
beeldbestand of imagebestand. Dan krijg je iets als
ISO-9660 beeldbestand.

Het 9660 weglaten vind ik een heel slecht plan, binnen de computer
wereld mag dit dan heel vanzelfsprekend zijn, daarbuiten zwermt het
van de andere ISO afspraken.

Groet,
Bart

Op 31-10-05 heeft Koen Vermeer<k.a.vermeer op tnw.tudelft.nl> het
volgende geschreven: