[vertaling] hervertaling van tar

Benno Schulenberg benno at nietvergeten.nl
Sat Apr 9 20:42:29 CEST 2005

Mark Van den Borre schreef:

> Volg je hiermee een richtlijn voor vertalers?

Nee, een richtlijn van mezelf: onnodige telegramstijl vermijden.
Want bij "Dienst niet..." zou er een opdracht kunnen volgen, bij
"Dienst is..." weet je al dat het een mededeling is.

> "Gindse" klinkt mij als Vlaming nogal vreemd (Noordnederlands?)
> in de oren. "Externe" ligt mij veel beter in het oor.

Maar "extern" vat ik niet op als buiten deze machine liggend, maar
alleen als 'buiten dit programma'.  Als "shell op afstand" op meer
instemming kan rekenen, dan maar dat.

> Wordt "shell" soms niet naar het Nederlands vertaald als
> "opdrachtregel"? Of bedoel je iets anders dan "command line"?

Met "shell" wordt volgens mij "opdrachtregelprogramma" bedoeld, maar
dit wilde ik toch liever niet vertalen.

> "Gemerkt" is goed. "Als overeenkomend" klinkt slecht,

Mee eens.  :)

> "Stoppen" is iets heel anders dan "to quit" of "afsluiten". Wat
> denk je van "Aan begin van de band. Ik sluit nu af."?

Ik wilde dat "Ik" vermijden.  Het Engels kan dat mooi wegmoffelen,
maar in het Nederlands lukt dat niet.  Wat nog wel zou kunnen:
"Aan het begin van de band -- tar sluit nu af."

> Is "%s van %s bytes gelezen" een alternatief?

Dat kan natuurlijk ook, maar ik wilde de hoofdletter aan het begin
behouden.

> Ik zou "van" weglaten. Vraagt de consistentie met andere
> programmatuur om het toevoegen van "van"?

Consistentie met m'n eigen eerdere vertalingen vraagt om "van"  :)
"Bezig met lezen iets" vind ik brabbeltaal.

> "Bestandstype"?

Hmm, wat heeft de vookeur?  Het resultaat van wat greppen:
aspell, libc, tar, util-linux, en wget gebruiken "bestandssoort"
coreutils, cpio, gnucash, grep, en scrollkeeper "bestandstype"

> Gaat het hier niet over de toekomst? "Een controle zal
> mogelijk..."

Okee, dat is inderdaad beter.

> "Bestand verwijderd voor het gelezen kon worden" is korter,
> grammaticaal correct en minstens even duidelijk.

Maar bij "Bestand verwijderd voor..." denk ik dat er een soort reden
gaat komen, "... een dubbeltje".  Sorry, mijn afwijking.

> "Overslaand" is een heel lelijk woord. "Aan het overslaan tot
> volgende kop"? Of als je dat liever hoort: "Gegevens aan het
> overslaan tot aan de volgende kop?"

"Alles tot aan volgende kop wordt overgeslagen"?

> "ligt in de toekomst"?

Okee.

> "voordat"-> "voor"?
> "Map" is vrouwelijk -> "haar"

Brrr!  Ik vrees dat we dan toch een nl_BE nodig hebben.  :)

> "status"->"staat"

Dan toch liever "toestand".  Maar voorzover ik het kan bekijken
wordt "status" meestal niet vertaald.

> "Bezig symbolische koppelingen als harde koppelingen uit te
> proberen pakken"
> of nog:
> "Aan het proberen symbolische koppelingen als harde koppelingen
> uit te pakken"

Dan liever het origineel.

> "Zichtbare lange naam-fout"?

Nee, het is geen lange fout, maar een fout in een lange naam.
(Maar deze tekst komt in de huidige tar al niet meer voor.)

> "valt buiten bereik"

Okee.

> "tot" lijkt me nog niet zo slecht...

Ja, bij een tweede blik is "tot" inderdaad beter.

> Ergens in dit document zeg je "harde koppeling". Hier dan maar
> "symbolische koppeling" of "zachte koppeling" van maken?

"Een symlink maken" is toch wel zo'n beetje ingeburgerd taalbegruik?

> "hard-koppelen"? "hard koppelen" lijkt me beter...

"Hard koppelen" is koppelen met geweld, "hard-koppelen" is een
poging een nieuw jargon te maken.

> "op byte %s bij lezen"? "op" geeft een plaats aan, net zoals het
> originele "at". Komma is dan niet meer nodig.

Okee.

> Je lijkt me niet 100% consistent "verifiëren" en "controleren" te
> gebruiken.

Goed gezien!  Bedankt.  Ik heb overal "verifiëren" van gemaakt.

> "bestanden verwijderen na toevoeging aan het archief". Het
> verwijderen is de belangrijkste actie. Die kan best vooraan
> komen.

Niet mee eens.  Wegens de stijl van de andere zinnetjes.  Maar ook
qua logica: eerst toevoegen, dan verwijderen.  Net zoiets gebeurt
in de zin: "bestaande bestanden die nieuwer zijn dan die in het
archief niet vervangen"

> "NAAM als eigenaar van toegevoegde bestanden opleggen"?

Nou, het gebruik van "force" in het origineel is onnodig, daar had
net zo goed "set" kunnen staan.  En mijn omgeschreven vertaling
begrijp ik in één keer, de jouwe of de originele moet ik twee keer
lezen voordat het begint te dagen.

Hartelijk dank voor de aanmerkingen en suggesties.
Meer zijn welkom.