DVD: hoofdletters of kleine letters? (was Re: Totem)

Branko Collin vertaling@nl.linux.org
Sun, 5 Sep 2004 18:11:41 +0200

On 5 Sep 2004, at 16:57, Huib Kleinhout wrote:

> Het lijkt op zich raar om 47x DVD te veranderen. Maar taalkundige
> regels gaan mijns inziens boven consensus binnen de groep.

In tegendeel. Als taalkundige regels altijd het eindoordeel zouden
vormen, hoefden we niet eens meer te discussieren.

De plaatselijk stijlgids gaat altijd boven de algemene regels.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk onzinnig om eigen regels te
gaan bedenken waar de taalkundige regels prima voldoen. Als we dus
besluiten om 'DVD' in plaats van 'dvd' te schrijven, moet daar een
goede reden voor zijn.

(Persoonlijk ben ik voor kleine letters, omdat hoofdletters vaak een
signaalfunctie hebben. Aangezien we niet proberen te zeggen dat een
string met 'DVD' erin iets speciaals is, zoals je bijvoorbeeld 'PAS
OP' or 'WAARSCHUWING' zou kunnen gebruiken, denk ik dat waar
bijvoorbeeld Onze Taal 'dvd' aanraadt, we dat advies zouden moeten
volgen.)

--
branko collin
collin@xs4all.nl