DVD: hoofdletters of kleine letters? (was Re: Totem)

Huib Kleinhout vertaling@nl.linux.org
Sun, 05 Sep 2004 16:57:10 +0200

On zo, 2004-09-05 at 15:53 +0200, Vincent van Adrighem wrote
> In GNOME (let op de hoofdletters) worden bij technische afkortingen
> altijd hoofdletters gebruikt. Zo tel ik bij de Nederlandse vertalingen
> 47x DVD, 1x dvd (rmm-utils) en 0x Dvd. Dat lijkt me wel consensus.
Maar consensus binnen de vertalersgroep hoeft niet boven alles te gaan.
Ik denk dat er goede redenen zijn om dvd en cd met kleine letters te
schrijven. Namelijk omdat, zoals ik het interpreteer, de meeste
taalkundige autoriteiten dit zo adviseren.
http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/180
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=dvd
http://www.onzetaal.nl/advies/gsm.html
Over cd-rom's:
http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/1216/
Afkorting met eerste letter een hoofdletter: (dit omdat totem een menu-
item heeft dat dan Dvd of Cd zou moeten zijn)
http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/771/

Het lijkt op zich raar om 47x DVD te veranderen. Maar taalkundige regels
gaan mijns inziens boven consensus binnen de groep.
Kan iemand met het nieuwste groene boekje soms wat verheldering brengen?

gr Huib