[vertaling] WIKI?

Sander Devrieze s.devrieze at pandora.be
Tue Nov 23 12:29:23 CET 2004

On Zo, 21 november, 2004 12:28, Reinout van Schouwen zei:

> Ik heb ook al eens spam eruit verwijderd maar het is onbegonnen werk.
> Bestaat er geen automatische terugdraai-functie oid?

> Gewoon een inlogsysteem voordat je mag wijzigen lijkt me al een aardig
> begin!

Dat denk je maar: op de wiki van Jabber.org (jabber.org/wiki) heeft men
dat ook gedaan en dat tijdelijk helpt dat wel maar daarna gaan de spammers
zich ook registreren. Wat ook opvalt ivm wiki spam is dat dat de laatste
maanden héél populair is geworden. Zoals je kan zien verwijzen de gespamde
links vaak naar Chinese bedrijven. Ik durf dan ook te beweren dat de
spammers betaald worden voor hun "werk" en waarschijnlijk tot de Triaden
behoren.

Wat gedaan kan worden:
* wiki verwijderen.
* zoekrobotten verbieden de wiki te archiveren en op elke pagina bovenaan
de wiki te vermelden in het Engels (en Chinees) dat dit gedaan wordt.
* registratie verbinden aan de registratie van deze mailinglist en daar
*niets* van vermelden op de wiki (toch zeker niet in het Chinees of
eenvoudig Nederlands): het zullen ook hoofdzakelijk mensen van deze lijst
zijn die die wiki zullen gebruiken, dus zo'n probleem is dat niet denk ik.
* wiki-software gebruiken met veel anti-spam mogelijkheden: IP's tonen,
zeer eenvoud/snel undo-en, recente wijzigingen doormailen of versturen via
Jabber, IP's blokkeren (ook ranges), ondersteuning voor blacklists,...

--
Mvg, Sander Devrieze.

xmpp:sander at l4l.be ( http://jabber.l4l.be/ )