Lastige vertalingen

Branko Collin vertaling@nl.linux.org
Thu, 27 Nov 2003 01:47:07 +0100

On 27 Nov 2003, at 0:31, Branko Collin wrote:

> [...]

'kWor een beetje moe van het goegelen. em en en en ex worden vaak
gebruikt in combinatie met '-space' of '-dash': een em-space is een
spatie die zo breed is als een hoofdletter M, en een en-dash is een
streepje dat zo breed is als een hoofdletter N.

Zie bijvoorbeeld
<http://www.mensdata.nl/publicaties/fonts/K_woordenboek.html> onder
'kastlijn'; volgens deze site en volgens
<http://www.oryxstudio.nl/typo/typo_body.html> heet een em-dash een
kastlijn in het Nederlands, en een en-dash een halve kastlijn.

<http://home2.swipnet.se/%7Ew-20547/stylework/typograph1-en.html>
heeft plaatjes waarmee het allemaal mooi wordt uitgelegd, maar alleen
in het Engels.

--
branko collin
collin@xs4all.nl