(un)subscribed folders

Jan-Willem Harmanny vertaling@nl.linux.org
Tue, 18 Mar 2003 19:53:20 +0100

Ondanks dat schreef Jeroen van der Vegt op dinsdag 18 maart 2003 16:32:
> Hallo allemaal,

hoi,

> Ik vertaal IlohaMail (een webmail programma), en daarbij loop ik tegen een
> probleem aan. Nu is het geen Gnome programma, maar de te vertalen
> constructie komt ook in Gnome programma's terug.

't Is geen vertaling@nl.gnome.org maar linux.org, dat wil dus zeggen: als het
iets met linux te maken heeft lijkt mij dat je hier goed zit. Je hoort hier
alleen wat weinig KDE'ers de laatste tijd, misschien zijn ze al klaar met
vertalen? :-)

> Het gaat namelijk om IMAP-mappen, waar je je op moet 'subscriben'.
> Automatisch kom je uit op 'abonneren', maar dat geeft lastige vertalingen
> bij 'subscribed folders': 'geabonneerde mappen' is geen nederlands, en

Geabonneerde mappen klinkt anders best goed. Maar da's mijn mening.

> 'Mappen waarop je geabonneerd bent' is vaak te lang. Ik heb even naar
> Evolution gekeken, en daar wordt wat gestoeit met abonnementen en abo's,
> maar echt lekker loopt het niet (NOI Kees!)
>
> Nu bedacht ik vandaag opeens het volgende: als je het idee nou omdraait,
> zodat jij je niet op mappen abonneert, maar dat je juist de mappen
> abonneert. Dan kan je namelijk gewoon 'aanmelden' gebruiken, en dat past
> vaak prima. Ik kom dan op de volgende vertalingen:
>
> subscribed folders -> Aangemeldde mappen
> unsubscribed folders -> 'niet aangemeldde mappen' of 'beschikbare mappen'

aangemelde is met één d ! Schande! :-)

Verder vind ik het wel een goed idee, het klinkt leuk en is duidelijk. Alleen
vraag ik mij af of het 'technisch' gezien ook klopt met het achterliggende
systeem. De theorie is namelijk dat er een IMAP server draait waar je je bij
aanmeldt. Dat aanmelden doe je als een vaste abonnee, vandaar de term
'subscription'.
Door de IMAP server als 'aanmelder' te gebruiken, doe je alsof de server een
client is. In dit geval geeft dat geen problemen, maar misschien kom je ze
vaker nog tegen in lastiger situaties. Om dan alles weer om te draaien, is
erg verwarrend.

  Jan-Willem