(sans) serif

Olav Lavell vertaling@nl.linux.org
17 Jul 2003 13:36:30 +0200

Op do 17-07-2003, om 13:19 schreef Hendrik-Jan Heins:

> Ik ben het met je eens dat op de manier die je stelt, mensen het
> verschil inderdaad niet kennen. Dat neemt echter niet weg dat in ieder
> geval het bestaan van sans serif en serif lettertypes wel bekend is. (Ik
> denk inderdaad niet dat mensen je kunnen vertellen wat het verschil
> tussen lettertypes is, afgezien van verschillen in grote lijnen ->
> script is ronder -> arial is een strakke blokletter). Maar men heeft het
> wel over een lettertype dat een bepaalde naam heeft. Wanneer deze naam
> in een andere taal opeens een andere naam heeft, is spraakverwarring
> [...]

Serif of sans serif zijn geen namen voor lettertypen, maar voor klassen
van lettertypen. Je kunt de namen van de lettertypen dus rustig
onvertaald (ongewijzigd) laten en tòch de juiste Nederlandstalige
terminologie introduceren.

Bijvoorbeeld: Helvetica, Univers, Arial en Microsoft Sans Serif (!) zijn
allemaal sans serif, of wel schreefloze lettertypen.

--
Met vriendelijke groet,

Olav.