Nederlandse GNOME 2.2 screenshots

Branko Collin vertaling@nl.linux.org
Thu, 13 Feb 2003 15:22:05 +0100

On 13 Feb 2003, at 7:56, Gerald Raucamp wrote:

> Ik weet niet hoor, heel veel van de bezoekers van mijn website draaien
> toch echt 1024x768. Waar is er ergens een statistiek te zien van meest
> gedraaide resolutie op het internet? (Zou nedstat zo'n optie hebben om
> "internet wide" statistics te zien?)

Vast wel, maar ik kan het zo gauw niet vinden. Dus heb ik bij The
Counter gekeken.

http://www.thecounter.com/stats/2003/January/res.php toont het
volgende:

<= 640 x 480:     2 %
... 800 x 600:   46 %
... 1024 x 768:  43 %
groter:           8 %
onbekend:         1 %

Hou er rekening mee dat sites als Nedstat en The Counter ervan
uitgaan dat surfers JavaScript en het laden van afbeeldingen hebben
aanstaan. Daardoor kunnen bovenstaande cijfers een beetje vertekend
zijn.

Overigens; als een gebruiker een scherm van 800x600 heeft, betekent
dat dat het weergavevenster van de browser nog een stuk kleiner is.

Allereerst moet je rekening houden met allerlei elementen op het
scherm die verhinderen dat het browservenster de volledige
schermgrootte in beslag kan nemen. In Vincent's voorbeeld zag ik
bijvoorbeeld zowel onder als boven een balk.

Daarnaast neemt het weergavevenster van de browser niet het volledige
browservenster in beslag. Aan de zijkant ben je al gauw 25 pixels aan
scrollbalk en zo kwijt, aan de boven- en onderkant is 75 pixels of
meer geen uitzondering.

Met dat al is de effectieve ruimte in het weergavevenster van de
webbrowser waar je redelijkerwijs vanuit kunt gaan iets van 700x550
pixels. (Dit geldt voor niet-schaalbare elementen als foto's:
uiteraard moet je bij het maken van een website verder niet uitgaan
van zaken als schermgrootte, omdat je niet eens zeker weet of je
pagina's met behulp van een scherm zullen worden weergegeven.)

--
branko collin
collin@xs4all.nl