promiscuous mode

Martijn Ras vertaling@nl.linux.org
Fri, 07 Feb 2003 19:52:42 +0100

H die Luitjes,

Als ik het goed onthouden heb uit de colleges over netwerk technologie
gaat het erom dat het verkeer over het netwerk gemengd is, d.w.z.
afkomstig van meerdere nodes. In normaal gebruik lijkt het alsof er
ongemengd (rechtstreeks) verkeer is tussen twee nodes, zonder dat de
overige er iets van lijken te merken (omdat ze paketten voor anderen
negeren). Wordt promiscuous mode aangezet dan verwerkt de node de gehele
mengelmoes aan verkeer die voorbij komt, ook datgene wat eigenlijk niet
voor die node bestemd was.

Ik zou het denk ik laten staan want dit is zo'n term waar alleen de
doorgewinterde netwerkbeheerder mee te maken krijgt. Afluisteren vind ik
het niet aangezien de pakketjes hoe dan ook voorbij komen en de
non-promiscuous modus eigenlijk alleen een herenovereenkomst is.

Mazzel,

Martijn.