Niet voorkomende betekenissen van woorden (fwd)

Reinout van Schouwen vertaling@nl.linux.org
Fri, 7 Feb 2003 16:32:04 +0100 (CET)

---------- Forwarded message ----------
Date: Fri, 7 Feb 2003 16:24:30 +0100
From: Van Dale Taalweb <vandale.taalweb@vandale.nl>
To: "'reinout@cs.vu.nl'" <reinout@cs.vu.nl>
Subject: RE: Niet voorkomende betekenissen van woorden

Geachte heer Van Schouwen,

Hartelijk dank voor uw e-mailbericht, dat ik via het secretariaat heb
ontvangen.

Ik weet niet aan welk (vertaal)woordenboek u precies refereert, maar in de
Grote Van Dale (13e uitgave, 1999) kunt u de door uw bedoelde betekenis van
"teken" wel terugvinden (3e en 4e betekenis). Op het Van Dale Taalweb kunt u
een 'webversie' raadplegen van de tweede druk van het Van Dale Groot
woordenboek hedendaags Nederlands. Hiervan is onlangs een nieuwe druk
verschenen, en die zal binnenkort op het Taalweb te raadplegen zijn.

In beide woordenboeken zult u niet het werkwoord "schalen" in de door u
gezochte betekenis aantreffen. Het is een (nog?) niet zo frequent gebruikt
anglicisme, afkomstig van "to scale".

Met vriendelijke groet,

Pyter Wagenaar
redacteur Van Dale Lexicografie bv