inconsistentie probleem

Jan-Willem Harmanny vertaling@nl.linux.org
26 Apr 2003 15:57:31 +0200

Hallo iedereen,

in Dia kun je allerlei objecten toevoegen aan een diagram. Deze objecten
hebben allemaal een naam, zoals "An arrow", "A network", enzovoort.

Maar deze namen zijn niet erg consistent. De meest voorkomende gevallen
zijn:
msgid "Create an arrow"
msgid "An arrow"
msgid "Arrow"
msgid "Create arrow"

Dus de voorzetsels en werkwoorden worden nogal willekeurig gebruikt;
voor het ene object staat een voorzetsel of 'create a', het andere niet,
allemaal door elkaar.
Tot nu toe heeft de Nederlandse vertaling deze inconsistentie altijd
braaf gevolgd. Maar ik vind het eigenlijk ontzettend lelijk staan.

Daarom wilde ik alles gaan aanpassen naar alleen de naam van het object.
Eventuele voorzetsels en 'create' wil ik weglaten. Het is duidelijk
genoeg dat je met die knopjes een object aanmaakt, dus dat 'create' is
totaal onnodig.

Maar hiermee zou ik dus wel afwijken van de Engelse brontaal, en het
gaat om zo'n paar honderd strings dus het is geen kleine verandering.
Wat vinden jullie hiervan? Wijzigen of het (verwarrende) origineel
volgen?

Groeten,

--
Jan-Willem Harmanny <jwharmanny@zeelandnet.nl>