inloggen of aanmelden?

Tino Meinen vertaling@nl.linux.org
05 May 2002 02:43:15 +0200

Op zo 05-05-2002, om 01:31 schreef Rinse de Vries:

> login -> inloggen
> logout -> uitloggen
> login manager -> loginbeheerder
> etc..
>
> Nu heb ik mails ontvangen van enkele (voorheen Windows-)gebruikers die kromme
> tenen hierbij krijgen. Zij zien liever de context zoals windows die gebruikt,
> dus 'aanmelden' en 'afmelden'.

Ik heb aanmelden al eens gezien als vertaling voor "authenticate" (Bij
LDAP en zo), dus dat levert ook verwarring op.

Het is in ieder geval goed om er eens over na te denken.

Op mijn werk gebruiken we (helaas) windows2000. Iedereen om mij heen
heeft het altijd over: Sta ik daar nog ingelogd?, Ik zal me even
uitloggen, dan kun jij erbij.

Kennlijk is het onder de windows NT en 2000 (en XP?) gebruikers
gemeengoed geworden om over inloggen en uitloggen te praten.
De win9x gebruikers zijn vanwege het PC concept misschien meer gewend
aan aanmelden en afmelden, wat een soort halfslachtig inloggen en
uitloggen is.

Ik zeg: die kromme tenen trekken wel weer recht. Inloggen en uitloggen
is gewoon heel duidelijk en lijkt ook het meest op het engels.
Als ze dan eens een keer voor een engelstalig inlogscherm zitten,
snappen ze toch wat ze moeten doen.

(Omgekeerd is misschien nog wel van meer belang, als een engelstalig
persoon plotseling achter een nederlandstalig inlogscherm zit!)

Tino