ouder/kind vertaling.

Branko Collin vertaling@nl.linux.org
Thu, 2 May 2002 15:52:22 +0200

On 2 May 2002, at 11:41, Vincent van Adrighem wrote:

> Een van de GNOME-vertalers stuurde mij vanochtend een e-mailtje met
> het volgende erin:
>
> ---------------------------------------
> Parent/child was vertaald met Ouder/kind
> (In verband met widgets en windows worden deze termen veel gebruikt)
>
> Strikt genomen goed vertaald, maar om een hierarchische verhouding
> weer te geven vond ik Moeder-dochter beter. (denk aan de moeder van
> alle oorlogen en zo.) Vader/zoon kan natuurlijk ook maar kennelijk ben
> ik matriarchaal ingesteld :-) Nee moeder/dochter is duidelijker denk
> [...]

Ouder/kind zijn gebruikelijke termen om de onderlinge relaties van
knopen in een boom te beschrijven.

Wat men tijdens mijn studie computertaalkunde vertelde: in de
informaticawereld was het gebruikelijk om de relaties met de namen
van mannelijke verwanten aan te duiden (vader, zoon, broer, oom).

Toen Noam Chomsky boomstructuren in de taalkunde introduceerde, had
hij veel vrouwelijke studenten, die de relaties van knopen met de
namen van vrouwelijke verwantschappen aanduiden (moeder, dochter,
zus, tante).

Maar zeker als het kan (er is geen neutrale term voor oom/tante of
broer/zus) is het gebruik van ouder/kind gebruikelijk.

--
branko collin
collin@xs4all.nl