default:LTR

Huib Kleinhout vertaling@nl.linux.org
18 Jun 2002 11:34:10 +0000

Op ma 17-06-2002, om 23:24 schreef Branko Collin:

> Als iedereen de Maas inspringt, moet ik het dan ook maar zo doen?
>
> Als vertalers proberen wij ook verzorgde tekst af te leveren. Wat
> correct Nederlands is, kijken we daarom eerst af bij professionele
> gebruikers van de taal.
Dat lijkt me een goed uitgangspunt maar niet het enige. Een ander
belangrijk uitgangspunt lijkt me bijv. gebruiksvriendelijkheid.

> [...]
> computerboeken geschreven, geredigeerd en vertaald, en alle
> stijlgidsen die het onderwerp tot nu toe behandeld hebben, hebben het
> over pictogram.*
>
> In mijn optiek moeten we alleen van die professionele taalgebruik
> afwijken als de meerderheid van de gebruikers niet weet waar je het
> over hebt als je 'pictogram' zegt.
>
> Wat dat betreft denk ik dat veel van de neologien die ik hier de
> laatste tijd voorbij heb zien komen (bladeraar?) genadeloos zouden
> sneuvelen als we een dergelijke test zouden houden.
>
> *) Ja, ik weet dat dat een autoriteitsargument is, feel free to
Daar ben ik het inderdaad niet mee eens ;-) Pictogram is normatief
gezien uiteraard een betere vertaling. Maar omdat blijkbaar vrijwel
iedere gebruiker (en spreker van de Nederlandse taal) van 'icoon'
spreekt en het woord 'pictogram' negeert denk ik dat bepaalde
autoriteiten (wij bijv.) niet kunnen verhinderen dat 'icoon' een
Nederlands woord wordt/is geworden.** Daarnaast denk ik dat 'icoon'
gebruiksvriendelijker is: 'Icoon' wordt vaker gebruikt en is daarom
makkelijker te herkennen.

gr huib

**) In de volkskrant (en andere dagbladen) ben ik al wat artikelen
tegengekomen die over 'iconen' spreken. Dit soort bronnen worden door
van Dale gebruikt om nieuwe woorden te (h)erkennen.