voorkeuren-instellingen

Reinout van Schouwen vertaling@nl.linux.org
Sun, 16 Jun 2002 12:22:31 +0200 (CEST)

Hoi Vincent,

On Sun, 16 Jun 2002, Vincent van Adrighem wrote:

> instellingen gebruik je bij technische instellingen van een programma.
> Dingen als, waar staat wat en waarom moet iets..dat zijn instellingen.
>
> Voorkeuren zijn dingen die van de gebruiker afhangen zoals e-mail
> afzendernaam, of er wel of niet een plaatje op de werkbalk moet komen.
> instellingen en voorkeuren overlappen elkaar nogal...

Dank je voor deze verhelderende uitleg; ik denk dat dit inderdaad een
goede analyse is. Het komt alleen niet overeen met de status quo in GNOME.
Ga maar eens kijken waar je in allerlei GNOME programma's de Preferences
vidt. Ik heb ze gezien onder 'Edit', onder 'Settings', onder 'System',
onder 'Options' en onder 'Tools'. (!!)

> de keus is aan de vertaler in mijn ogen. Zo lang als er maar rekening
> wordt gehouden met het bovenstaande.

In het belang van de consistentie lijkt het me eigenlijk belangrijk dat we
- zeker in GNOME2 - 1 op 1 vertalingen aanhouden, ook als de
oorspronkelijke Engelse tekst eigenlijk anders had gemoeten. Je krijgt
bijvoorbeeld die menu-pictogrammetjes (schroevendraaier + sleutel) voor
Preferences, en als daar afhankelijk van het programma een ander woord bij
staat dan maakt dat de chaos tussen GNOME-apps alleen maar groter. Als de
auteurs een keer "will get their act together" en hun toepassingen
consistent maken dan verandert de vertaling vanzelf mee ten goede.

--
Reinout