copyright assignment (was: Re: nano-1.1.5 (0%, 295 untranslated))

Joost van Baal vertaling@nl.linux.org
Tue, 8 Jan 2002 09:35:23 +0100

--d6iqOn7HZPWKXx18

Mogge!

On Tue, Jan 08, 2002 at 12:36:43AM +0100, Branko Collin wrote:
>=20
> Dat lijkt me toch sterk. Jan Nieuwenhuizen schrijft namelijk:
>=20
> : Nouja, ik bedoel; als de auteur een copyright assignment=20
> : nodig heeft, dan stuur je die toch een op?  Als je dat=20
> : teveel moeite vindt, en het kan je allemaal echt niet schelen,=20
> : dan post je die vertaling toch hier en dan stuurt iemand anders=20
> : 'm (na controle) in.=20
>=20
> En dat zou die iemand anders helemaal niet mogen, omdat hij niet de=20
> auteur is.=20

Dat is inderdaad een beetje vreemd ja.  Ik denk dat Jan bedoelt dat als
je iets op een mailinglist post, dat je dat op zou kunnen vatten als
afstand doen van alle copyrights die je op het werk hebt, enigszins
vergelijkbaar met in het public domain brengen.  Daarna kan wie dan ook
copyright op het werk claimen.  Het speelt natuurlijk ook een rol wat er
in een eventuele rechtzaak nog aan te tonen is.  Als twee partijen
allebei auteursrecht claimen op een niet al te groot werk wat op een
mailinglist is gepost, dan zal het nogal moeilijk zijn echt uit te
vogelen wie er nou gelijk heeft.

Groeten,

Joost

--d6iqOn7HZPWKXx18