font-vraagjes

Olav Lavell vertaling@nl.linux.org
Tue, 10 Dec 2002 22:57:57 +0100

Is dit mijn eerste bijdrage op deze lijst? Inderdaad, dat is het :)

Reinout van Schouwen schreef:

> Hoi allemaal,

Dag Reinout, ken ik jou ergens van? ;)

> weet iemand passende vertalingen voor:
>
> *Font rendering (ik heb 'lettertypenweergave')

Klinkt goed.

> *Hinting (ik laat het nog onvertaald)

Wat is de context waarin je dit begrip bent tegengekomen?

Afhankelijk van de context kun je misschien denken aan vertalingen als
"suggereren", "aanwijzen", etc.

> *Run; in 'Run a program'. (Ik heb 'uitvoeren')

Prima.

> *Run; in 'Run in terminal' (Ik heb 'draaien', moet dat ook 'uitvoeren'
> worden?).

Ja.

Het "draaien" van een programma is techneutenjargon. Van dezelfde orde als
het "in de lucht brengen" van een server, of dergelijke uitspraken.

> *Authentication; zie http://home.o2w.net/~ivo/wiki.pl?Authentication
> 	(in de context van proxy, ik denk zelf dat 'verificatie' wel kan)

Wat betreft de semantiek niet 100% zuiver misschien, maar ik zie ook geen
alternatief.

> *Apply background (Ik heb 'achtergrond aanbrengen' maar
> 'toepassen' wordt
> vaker gebruikt voor apply. En kan Apply font dan ook 'lettertype
> aanbrengen' zijn?)

To apply = toepassen. Altijd!

Niet alleen omdat het een letterlijke vertaling is. En ook niet alleen
omdat het consequent is. Maar vooral omdat het precies vertelt wat er aan
de hand is: het toepassen van een instelling op het ingestelde.

Tot zover.

Ik hoop nog vaker een bijdrage te kunnen doen de komende tijd. Hoewel mijn
tijd soms redelijk schaars is, ben ik toch zeker geinteresseerd. Ik ben
ook nog op zoek naar een leuke vertaalklus, en heb tegelijkertijd ook al
iets op het oog.

Laten we trouwens een ding niet vergeten: heel veel begrippen die we
proberen te vertalen in "slecht" Nederlands zijn oorspronkelijk ook heel
krom of slecht Engels.

Hoe lossen we DAT in het algemeen op? Is een vraag die ik me wel gesteld
heb.

Met vriendelijke groet,

Olav.