splash(screen), bootsplash

Branko Collin vertaling@nl.linux.org
Mon, 26 Aug 2002 17:31:29 +0200

On 26 Aug 2002, at 17:00, Tino Meinen wrote:

> We zouden nog kunnen overwegen om 'op' weg te laten: startscherm.
>
> Ook zou opstartlogo of startlogo nog kunnen?
> In het venstertje is meestal wel een logo te vinden (als het een
> commercieel programma is zeker).
> Opstartscherm vind ik ook mooi hoor.

Een splashscreen in een computerprogramma met grafische schil is er
normaal gesproken om de gebruiker duidelijk te maken dat het
programma bezig is met opstarten. Een goed splashscreen heeft dan ook
andere middelen om aan te geven dat het programma nog bezig is,
bijvoorbeeld een animatie (denk aan het splashscreen van Microsoft
Windows, waarin onderin een soort Knight Rider-lampje heen en weer
beweegt).

In de loop van de tijd is de betekenis van het splashscreen
gedevolueerd. Ontwerpers zijn een splashscreen gaan zien als een
middel om het merk te verduidelijken. Er zijn computerprogramma's
gekomen die geen splashscreen nodig hadden, maar waar je toch vijf
seconden moest wachten, omdat de fabrikant zo nodig het logo van het
programma moest tonen.

Op het web is dat tot nog erger verworden. Ondanks dat onderzoek
uitwijst dat vele bezoekers bij het zien van een splashscreen
rechtsomkeert maken, staan veel webbouwers er op om een splashscreen
te maken, omdat pas daarin de ontwerpkwaliteiten van hun art-director
tot hun recht komen. En anders staat de klant er wel op, omdat de
concurrent ook zo'n lollig schermpje heeft.

Dit lange verhaal om twee redenen:

1) 'Splash' is een neutrale term, maar 'opstart' is dat niet, omdat
het duidelijk aangeeft dat het scherm met het opstarten te maken
heeft. Zoals hierboven echter aangegeven, worden splashes echter al
lang niet meer alleen gebruikt om het opstarten van een programma te
begeleiden.

2) Startscherm is neutraler dan opstartscherm, maar volgens mij juist
iets te vaag. In een programma waar de gebruiker een aantal schermen
in een bepaalde volgorde moet doorlopen, zou ik startscherm intuitief
het scherm noemen waar de gebruiker het eerst iets kan doen, het
eerst met het programma kan werken.

Mijn conclusies:

- Voor schermen die traditioneel aangeven dat het programma nog bezig
is met het opstarten (denk aan De GIMP, Adobe Illustrator, Mozilla),
vind ik 'opstartscherm' of 'opstartvenster' goed gevonden
(afhankelijk van of e.e.a. als scherm of als venster is
geimplementeerd).

- Voor schermen met een puur decoratieve of wervende functie, zou ik
eerder 'startscherm' of 'startvenster' gebruiken, maar liever iets
wat nog beter de functie aangeeft.

--
branko collin
collin@xs4all.nl