[vertaling] fout in vertaling 'split 6.10' (deze keer de juist mail)

emil vanherp emil.vanherp op gmail.com
Vr Jan 23 13:34:43 CET 2009

(sorry voor de vorige mail, die was per ongeluk verzonden voor hij af was)

Dit is de Nederlandse helpfile van split 6.10 :

> [...]
>  -l, --lines=AANTAL      uitvoerbestand bevat maximaal AANTAL regels
>     --verbose           print de status naar standaardfoutuitvoer vlak
>                           voor elk uitvoerbestand wordt geopend
>     --help     toon deze helptekst en beëindig programma
>     --version  toon versie-informatie en beëindig programma

>N mag gevolgd worden door een vermenigvuldigingsachtervoegse>l:
>b 512, kB 1000, K 1024, MB 1000*1000, M 1024*1024,
>GB 1000*1000*1000, G 1024*1024*1024, enzovoort voor T, P, E, Z, Y.
>
>Stuur foutrapportages aan <bug-coreutils op gnu.org>;
>meld fouten in de vertaling aan <vertaling op vrijschrift.nl>.

Eerst wordt met voorvoegsel iets wat voor een achtervoegsel komt bedoelt en
daarna wordt het gebruikt als synoniem voor achtervoegsel?

Dit zou volgens mij een beter vertaling zijn:

Dit is de helpfile van split 6.10 :

Gebruik: split [OPTIE] [INVOER [*BESTAND*]]
Schrijf stukjes van INVOER met een vaste grootte naar* BESTAND*aa,
*BESTAND*ab, ...; standaard grootte is 1000 regels en standaard
*BESTAND* is `x'.  Indien geen INVOER is gegeven, of INVOER is -, lees
van standaardinvoer.

(Een verplicht argument bij een lange optie geldt ook voor de korte vorm.)
  -a, --suffix-length=L   gebruik *achtervoegsels* met lengte L (standaard