Kleurtoon, verzadiging, waarde

Branko Collin vertaling@nl.linux.org
Wed, 17 Mar 2004 14:36:09 +0100

Ik heb voor GIMP 2.0 het besluit genomen dat ik het programma als een
'professioneel' werktuig ga behandelen; daarmee wil ik zeggen, dat ik
het programma benader als een, dat door gevorderde gebruikers
begrepen moet kunnen worden. Beginners mogen er wel aan beginnen,
maar ik ga ze niet aan het handje houden. Daar zijn andere
programma's voor (helaas niet in de vrijesoftwarewereld, vziw).

Het belangrijkste gevolg van dat besluit is dat ik niet meer de
afkorting HSV gebruik. Dat staat voor Hue-Saturation-Value, kleurtoon-
verzadiging-waarde in mijn Nederlands.

Ik heb die afkorting in GIMP 1.2 aangehouden, omdat met name Hue en
Value niet altijd consistent vertaald worden. Hue wordt wel eens met
tint vertaald, en weliswaar is de vertaling van value 'waarde', maar
value is een maat van lichtheid, en verschillende grafische
programma's kunnen verschillende waarden voor helderheid gebruiken.
De GIMP alleen beschikt of beschikte over zes verschillende termen:

brightness --> helderheid (=RGB/3)
	vs
intensity --> intensiteit (mentioned in the help files re: histogram)
	vs
lightness --> lichtheid (=max(R,G,B) + min(R,G,B))/2
	vs
luminance --> (=0,30 * R + 0,70 * G + 0, * B)
	vs
luminosity --> (mentioned in the help files re: histogram)
	vs
value --> waarde (=max (R,G,B))

Niet dat de GIMP zo zeer onderscheid maakt; volgens sommige
ontwikkelaars grabbelen hun collega's ook maar wat in de zak met
synoniemen als ze een benaming voor helderheid nodig hebben.

In elk geval was en is er voldoende kans op verwarring, en daarom
leek het me beter vast te houden aan de Engelse term.

Ik ben daar nu op terug aan het komen, met name omdat ik de termen
kleurtoon, verzadiging en waarde zelf redelijk consistent in de
vertaling gebruik. Voor iemand die niet bekend is met het Engelse
HSV, is _dat_ juist verwarrend.

Alleen, nu vraag ik me af of ik de afkorting TVW moet gebruiken
(tint/toon, verzadiging, waarde) of KVW (kleurtoon, verzadiging,
helderheid).

(Hm... Al googelend zie ik dat er ook programma's zijn die
intensiteit in plaats van verzadiging gebruiken. Ik geloof dat ik gek
wordt...)

Gedachten, suggesties?

--
branko collin