Nederlandse ontwikkelaars/gebruikers van vrije boekhoudsoftware?

Ronald van Engelen vertaling@nl.linux.org
Fri, 25 Jun 2004 11:35:37 +0200

On Fri, 2004-06-18 at 15:42 +0200, Branko Collin wrote:
> [snip]
> De belastingdienst lijkt niet van zin specificaties en dergelijke met
> Jan en alleman te delen. Vandaag kreeg ik een telefoontje, waaruit
> bleek dat de belastingdienst een 'traject' met je wil ingaan, waarbij
> je als ontwikkelaar van tijd tot tijd rapporteert hoe het ermee
> staat. Wat het nut daarvan is ontgaat me

Ik denk dat dit bedoeld is voor het klaarstomen van de software op de
nieuwe regels en/of interfaces e.d.

> [...]
> kant van de lijn nam uitgebreid de tijd om me uit te leggen dat
> Linuxgebruikers wat hem betreft een beetje wereldvreemd zijn, dus ik
> heb daar maar ook niet verder over doorgevraagd.
>
> [snip]
> Aangezien ik mezelf zo gauw zoiets niet zie doen (niet in mijn
> eentje, tenminste) en daarbij voor mijn eigen zaak waarschijnlijk van
> de webaangifte gebruik ga maken, wil ik inventariseren of er binnen
> de vrijesoftwarewereld interesse is voor een dergelijk project. Weten
> jullie of er vrije boekhoudsoftware is die zich op Nederlandse

Ik denk dat het slim is om aan/van de belastingdienst te vragen/eisen
dat de door hun ontwikkelde software op elk platform bruikbaar is. Ik
heb een tijd geleden zoiets aan Rabobank gevraagd en de resultaten
daarvan zijn uitstekend.

Dus in plaats van het schrijven van een eigen softwarepakket, loont het
zich waarschijnlijk wel om uit te leggen dat niet alle Linux-gebruikers
wereldvreemd zijn (maar soms net mensen), dat ze bovendien belasting
betalen en het niet zo kan zijn dat de belastingdienst bepaald welke
softwareleveranciers ze kiezen.

Kijk voor inspiratie op http://www.lacocina.nl/rabo/ en ja, ik ben graag
bereid een dergelijk document voor de belastingdienst te maken; ze staan
op dit moment open voor suggesties(?).

Gegroet,
Ronald