Nederlandse ontwikkelaars/gebruikers van vrije boekhoudsoftware?

Jan Stedehouder vertaling@nl.linux.org
Mon, 21 Jun 2004 12:01:34 +0200

Belastingaangifte voor ondernemers per 1 januari 2005

Aanleiding

Branko Collin stuurde op 18 juni een bericht rond via vertaling@nl.linux.org
over het feit dat ondernemers per 1 januari 2005 hun belastingaangifte
elektronisch moeten afhandelen. Voor 1 mei 2004 konden
software-ontwikkelaars zich aanmelden bij de Belastingdienst voor het
aangaan van een traject met de dienst. Het gaat dan om het onderdeel
Omzetbelasting. Branko heeft al een gesprek gehad met de Belastingdienst en
wacht op nadere informatie, maar het was al duidelijk dat men niet echt zit
te wachten op Linux gebruikers.

Dit is overigens in lijn met de opmerking van de staatssecretaris, die
reageerde op antwoorden van het kamerlid André Rouvoet. De staatssecretaris
stelt dat er minder dan 50.000 gebruikers zijn van Linux en dat de
Belastingdienst dan geen ondersteuning zal verlenen.

Naar aanleiding van het berichtje van Branko zijn er meerdere reacties
gekomen, waarbij in ieder geval de suggestie werd gegeven om te kijken in
hoeverre een belastingaangifte-module aan GnuCash gehangen zou kunnen
worden. Vervolgens werd gesuggereerd, dat het misschien mogelijk is om een
soort van startbijeenkomst te hebben. Ter voorbereiding daarop heb ik dit
even op papier gezet.

Wie ben ik?

Mijn naam is Jan Stedehouder en ik hou mij sinds drie jaar bezig met Linux.
Ik worstel nog dagelijks met Linux, maar het heeft mij in ieder geval veel
nieuwe vaardigheden met de computer opgeleverd. Als gebruiker ben ik actief
bij de WinDOS gebruikersgroep van HCC, waarvoor ik artikelen schrijf over
softwareprogramma's waarbij Windows en Linux naast elkaar worden besproken.
Mijn doelgroep is daarbij: thuisgebruikers, MKB en non-profit organisaties.
In het verleden ben ik betrokken geweest bij twee project(jes) op IT gebied.
Ik ben geen programmeur (veel te slordig voor).

Waar gaat het nu om?

Het project (als ik zo mag noemen) gaat in de kern om het ontwerpen en
onderhouden van een open source module/ programma voor ondernemers die
elektronisch aangifte moeten doen. Dit kan door het ontwerpen van een
programma dat de aangifte samenstelt conform de richtlijnen van de
Belastingdienst of door het ontwerpen van een module, die uit de
bedrijfsinformatie de benodigde informatie in rapportvorm kan genereren (die
vervolgens via de website kan worden doorgestuurd naar de Belastingdienst).

De Belastingdienst stuurt de eisen en richtlijnen al door naar Branko dus
daar zullen we even op moeten wachten. Ik wil voorstellen om daarna met een
aantal mensen op een centrale plek af te spreken en te kijken wat de
mogelijkheden zijn. Een voorlopige vragenlijst lijkt mij dan:

  1.. Zitten in GnuCash alle gegevens die nodig zijn om de belastingaangifte
te doen zoals die door de Belastingdienst wordt gevraagd?
  2.. Indien niet, is het mogelijk GnuCash uit te breiden, dan wel er een
module aan te hangen waarmee die gegevens wel kunnen worden opgenomen?
  3.. Indien niet, welke andere mogelijkheden zijn er om een open source
boekhoud-/belastingaangifte programma te ontwerpen/uit te breiden/aan te
passen?
  4.. Als GnuCash wel de benodigde informatie heeft, kan deze dan op een
dusdanige wijze worden uitgelezen dat ze de informatie voor de ondernemer
oplevert om een aangifte per website te doen? Zo ja, wat is er dan voor
nodig om dat te realiseren?
  5.. Kan dan ook een module worden ontworpen om de aangifte volledig
elektronisch te laten verrichten? Zo ja, wat is er dan voor nodig?

Wie heeft er belangstelling voor om bij deze startbijeenkomst aanwezig te
zijn en verder mee te denken over dit projectje?

Met vriendelijke groet,

Jan Stedehouder