Nederlandse ontwikkelaars/gebruikers van vrije boekhoudsoftware?

Jan Stedehouder vertaling@nl.linux.org
Fri, 18 Jun 2004 23:20:03 +0200

----- Original Message -----
From: "Branko Collin" <collin@xs4all.nl>
To: <vertaling@nl.linux.org>
Sent: Friday, June 18, 2004 7:47 PM
Subject: Re: Nederlandse ontwikkelaars/gebruikers van vrije
boekhoudsoftware?

On 18 Jun 2004, at 17:16, Jan Stedehouder wrote:

> Volgens mij hebben we het hier over twee dingen, nl. het voeren van
> een boekhouding met FOSS en het regelen van een aangifte programma
> richting de Belastingdienst. Die twee onderdelen staan los van elkaar
> en worden daarnaast natuurlijk sterk beïnvloedt door het locale
> (Nederlandse) karakter van de boekhoudregels en de belastingregels.

-Dit is ook min of meer (zij het niet met zo veel woorden) wat de
-belastingdienst suggereerde.

-Of ik ben gek of ik ben geniaal, maar als mijn belastingaangifte
-(vrijwel) volledig volgt uit gegevens in mijn geautomatiseerde
-boekhouding, is het dan niet min of meer nuttig de
-boekhoudautomatisering ook de aangifte te laten genereren?

-Mijn bedrijfje is maar klein, dus voor mij maakt het niet veel uit of
-ik nu cijfers uit mijn spreadsheet overtik, of dat ik een
-boekhoudprogramma gebruik dat dat automatisch doet. Ik heb zelf dus
-niet echt een inzicht van hoe nuttig zo'n aangiftemodule voor een
-boekhoudprogramma zou zijn.

Dus als ik het snel op een rijtje moet zetten, dan hebben we voor zo'n
project minimaal
drie mensen nodig: iemand met verstand van boekhouden, iemand met verstand
van de
Nederlandse belastingwetgeving en een programmeur. Wil zo'n programma ook
echt waarde
hebben voor eindgebruikers, dan moet er aan een aantal spelregels worden
voldaan, zeker
ook voor het boekhoudgedeelte.

Vervolgens is het een programma dat jaarlijks bijgewerkt moet worden, want
m.n. de belastingregels
zijn nogal aan verandering onderhevig. Het lijkt mij lastig een dergelijk
pakket goed te onderhouden.
Een bedrijf dat een boekhoudpakket/belastingpakket moet gebruiken heeft niet
zoveel aan
programma's die worden uitgebracht volgens de methode 'snel en vroeg
vrijgeven' zodat de
beta-gebruikers de bugs kunnen uitzoeken en met verbeteringen kunnen komen.
Een bedrijfs-
omgeving vraagt om stabiliteit, zekerheid en veiligheid.

Voor de Nederlandse markt moet je dan ook nog kijken naar de standaarden op
dit gebied:
Exact/Grote Beer (de laatste keer dat ik dat checkte, maar dat is al weer
een paar jaar geleden).

Kortom, er komt nogal wat bij kijken om een dergelijk pakket goed in de
markt neer te zetten en
vervolgens een service niveau aan te bieden waarop bedrijven kunnen bouwen.
Persoonlijk zou
ik er graag bij betrokken willen zijn, maar ben geen
boekhouder/belastingdeskundige/programmeur.
Services/communicatie/trainingen ligt meer in mijn vlak, maar dat is pas in
een later stadium aan de
orde.

groet,

Jan Stedehouder