Nederlandse ontwikkelaars/gebruikers van vrije boekhoudsoftware?

Branko Collin vertaling@nl.linux.org
Fri, 18 Jun 2004 15:42:34 +0200

Een tijdje geleden heb ik uit nieuwsgierigheid het formuliertje van
de belastingdienst ingevuld en opgestuurd waarin ik aangaf
ge=EFnteresseerd te zijn in het ontwikkelen van aangiftesoftware.

Vanaf 2005 is elektronische aangifte namelijk verplicht voor
ondernemers, en ik zag het weer gebeuren dat gebruikers van vrije
software in de kou zouden komen staan.
(<http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ela/index.htm>)

De belastingdienst lijkt niet van zin specificaties en dergelijke met
Jan en alleman te delen. Vandaag kreeg ik een telefoontje, waaruit
bleek dat de belastingdienst een 'traject' met je wil ingaan, waarbij
je als ontwikkelaar van tijd tot tijd rapporteert hoe het ermee
staat. Wat het nut daarvan is ontgaat me, maar degene aan de andere
kant van de lijn nam uitgebreid de tijd om me uit te leggen dat
Linuxgebruikers wat hem betreft een beetje wereldvreemd zijn, dus ik
heb daar maar ook niet verder over doorgevraagd.

Anyway, hij stuurt me een beetje meer informatie op, en ik kan dan
weer contact opnemen als ik serieus van plan ben een applicatie of
module te ontwikkelen waarmee ondernemers aangifte kunnen doen.

Aangezien ik mezelf zo gauw zoiets niet zie doen (niet in mijn
eentje, tenminste) en daarbij voor mijn eigen zaak waarschijnlijk van
de webaangifte gebruik ga maken, wil ik inventariseren of er binnen
de vrijesoftwarewereld interesse is voor een dergelijk project. Weten
jullie of er vrije boekhoudsoftware is die zich op Nederlandse
bedrijven richt?

Weliswaar gaat deze lijst over vertaling, maar ik dacht dat een vraag
over internationalisatie wellicht niet te off-topic zou zijn.

--
branko collin
collin@xs4all.nl