file edit view

Tino Meinen vertaling@nl.linux.org
09 Mar 2003 17:13:36 +0100

De vertaling van file edit view
is over het algemeen al vrij consistent vertaald met
bestand bewerken beeld
(ik heb view in gnumeric ook net aangepast (was eerst weergave))

Maar de sneltoetsen verschillen wel nogal per vertaling zoals de lijst
van Kees aantoonde.
Terwijl het in principe wel mogelijk moet zijn om tenminste in het
hoofdmenu de sneltoetsen ook consistent te maken.
Kunnen we daar misschien afspraken over maken?
Ik stel voor:

_bestand be_werken b_eeld

Volgens mij wordt het in KDE ook zo gebruikt.
In beeld is de letter e het belangrijkst, in bewerken de letter w
Soms wordt voor b_ewerken gekozen omdat dan de sneltoets e hetzelfde is
als in het Engels maar dat laatste mag geen hoofdargument zijn.

Misschien kunnen we voor het de overige standaardwoorden ook afspraken
maken?
Ik denk dan aan cut/copy/paste
New/Open/Save/Save as/Print/Print preview/Close/Exit

--Tino Meinen