nog enkele pangrammen

Onno Zweers vertaling@nl.linux.org
17 Jan 2003 01:11:57 +0100

Op do 16-01-2003, om 20:47 schreef Branko Collin:
> Het schijnt dat ene Onno Zweers een anagrammengenerator heeft
> geschreven. Je zou daar alle letters van het alfabet 1 keer in kunnen
> voeren om pangrammen te krijgen. Als je het resultaat op lengte
> sorteert, krijg je het kortste pangram. En als je grept op Linux?
> Tja, ik weet niet of dat in de woordenlijst staat -- het is een
> Windowsprogramma. >:-)

Die ene Onno Zweers zit toevallig ook op deze lijst ;-)

Maanrag is inderdaad een Windowsprogramma. In die tijd (1997) had ik nog
niet van Linux gehoord. Maar er bestaat ook een soortgelijk programma
voor Linux, Ragmaan. Op dit moment ben ik zelfs de source van dat
programma aan het bestuderen om te kijken of ik eraan kan bijdragen.
http://members.home.nl/zandbergen/vergaarbak/ragmaan.html

Maanrag en Ragmaan kunnen heel wat interessante woorden ophoesten en
kunnen dus ook helpen bij het maken van pangrammen. Helaas is het
vrijwel onmogelijk een zinnig pangram te maken zonder letters dubbel te
gebruiken. Een anagram van abcdefghijklmnopqrstuvwxyz zul je dus niet
vinden.

Iets flexibeler en in dit geval goed bruikbaar is Sater. Sater is mijn
tweede projectje. Sater checkt twee strings en laat je precies zien
welke letters er teveel gebruikt zijn en welke je nog moet gebruiken.
Ideaal ook voor pangrammen. Vul abcdefghijklmnopqrstuvwxyz in bij
original text. Je kunt zelfs zien welke letters je het eerst moet
opmaken omdat ze het zeldzaamst zijn. Helaas kan Sater geen woorden
voorstellen.
http://www.xs4all.nl/~onnoz/maanrag/sater.html

Misschien ook bruikbaar is mijn derde productje: een Perl script dat de
woordenlijsten van aspell binnenleest en die gebruikt om anagrammen op
te hoesten. Ik krijg alleen UTF-8 foutmeldingen als ik het in Redhat 8.0
start.
http://sourceforge.net/projects/kanagram/

Groetjes
Onno