Webstek ... site & page (vergeet het voorgaande geval a.u.b.)

ras-m vertaling@nl.linux.org
Wed, 05 Feb 2003 15:29:07 +0100

Sorry mensen,

Met veel teveel vensters open verlies je het overzicht en druk je wel eens
perongeluk op de verkeerde knop ...

Ik weet dat 'site' en 'page' nogal vaak op een erg verwarrende manier gebruikt
in de originele/engelstalige documenten, terwijl er volgens mij een duidelijk
verschil is in betekenis tussen beide termen.

Een page is één enkel pagina op het web.
(Bijvoorbeeld op zijn simpelst:
  <head>
  </head>
      1 pagina ...
Maar er kunnen natuurlijk ook frames inzitten en het kan gegenereerd zijn ...
)

Een site is een collectie van pagina's, oftewel alles dat er lokaal (dus niet
persé 1 machine, maar wel allemaal onder beheer van 1 organisatie/persoon)
onderdeel van uitmaakt (h
tml, code, plaatjes, geluiden, etcetera...)

Als we spreken over de site van de vertaling is dat de collectie pagina's die is
te benaderen via: http://vertaling.nl.linux.org.
Een van de (gegenereerde) pagina's is:
http://vertaling.nl.linux.org/allewoorden.php.

Even kort over de voorvoegsels 'internet' en 'web', oorspronkelijk was het
'internet' het netwerk en het 'web' (verkorting van World Wide Web) een van de
manieren (protocolen) waarop het netwerk gebruikt kon worden. Aangezien de
gemiddelde gebruiker het netwerk alleen in het dagelijks gebruik eigenlijk
alleen met het World Wide Web in aanraking komt zijn de termen inmiddels
equivalent geworden.

Mazzel,

Martijn.