gucharmap

Sebastien Bruggeman vertaling@nl.linux.org
Tue, 04 Feb 2003 18:16:41 +0100

Teken of karakter ...

gnuvd teken
teken (het ~)
1 iets waardoor zich een feit, een gevoel enz. openbaart => uiting,
blijk, symptoom
2 voorteken
3 voorwerp of figuur, ter onderscheiding of om de aandacht op iets, iem.
te vestigen => merk
4 middel om een wens of een bevel kenbaar te maken => sein, signaal
5 zichtbaar of hoorbaar middel om zijn gedachten uit te drukken =>
symbool, zinnebeeld
6 sterrenbeeld
7  [wisk.] figuur ter aanduiding van een grootheid, van een bewerking of
een betrekking

gnuvd karakter
karakter (het ~)
1 de innerlijke eigenschappen die de ene persoon van de andere
onderscheiden =>
aard, inborst, gemoed, aard van het beestje
2 nobele persoonlijkheid
3 wezen, aard
4 het kenmerkende van iets
5  [biol.] geheel van waarneembare verschillen
6 letter, figuur, symbool

Ik blijf het een moeilijke keuze vinden. Waarschijnlijk zorgt mijn
academische achtergrond voor een voorkeur voor karakter.
Maar als er nog mensen vinden dat "teken" inhoudelijk beter is laat het
me dan weten en dan pas ik het alsnog aan.

mvg

Sebastien