Grammaticale vraagjes....

Rinse de Vries vertaling@nl.linux.org
Mon, 23 Sep 2002 23:40:55 +0200

Halo allemaal, ben bezig met het vertalen van een programma voor het leren van
Noorse grammatica (knorskverbs).

Daarin komt een geordene lijst voor met:

imperative ->imperatief
Past Participle ->?
Invinitive ->infinitief

De eerste en laatste weet ik dus, maar 'past participle'??
Ik kom zo ver: past participle, dat zijn werkwoorden als
sluiten -> gesloten
openen -> geopend
lopen -> geloopt

Maar wat is ook alweer de Nederlandse term hiervoor?

Dan de acht tijden van het werkwoord, heb ik die juist?

- I am
Indicative Present ->Onvoltooid tegenwoordige tijd

- I have been
Indicative Present Perfect->Voltooid tegenwoordige tijd

- I was
Indicative Past->Onvoltooid verleden tijd

 - I had been
Indicative Past Perfect->Voltooid verleden tijd

 - I will be
Indicative Future->Onvoltooid tegenwoordige toekomende tijd

 - I will have been
Indicative Future Perfect->Voltooid tegenwoordige toekomende tijd

- I would be
Conditional Present->Onvoltooid verleden toekomende tijd

- I would have been
Conditional Perfect->Voltooid verleden toekomende tijd

Rinse