database vertalingen

Jan-Willem Harmanny vertaling@nl.linux.org
Fri, 29 Nov 2002 17:27:21 +0100

Hallo,

ik ben bij het vertalen van Mergeant en andere Gnome database dingen nog wat
kleine problemen tegengekomen. Misschien hebben jullie een goed Nederlands
woord voor:

- update in cascade / delete in cascade (en dan natuurlijk vooral 'cascade')

- join, inner join, outer join, full outer join, left join, right join
(vertaalde ik eerst met 'koppeling'. Maar hoe vertaal je bijvoorbeeld 'inner
join' dan? Dit is wel typische database-terminologie)

- form (hier een soort werkblad om een grafische gebruikersinterface op te
ontwerpen, maar forms zie je in andere programma's ook voor andere doeleinden
terug)

- frontend

- shell (commandoprompt?)

Al deze termen kunnen mijns inziens ook gewoon Engels blijven, maar dat is
natuurlijk niet de kunst. Suggesties?

  Jan-Willem