tekst gnome2 panel menu's

Rinse de Vries vertaling@nl.linux.org
Sun, 12 May 2002 23:12:55 +0200

Op zondag 12 mei 2002 22:36, schreef Reinout van Schouwen:
> cc: vertaling
>
> Hoi Vincent,

> Dat vermoedde ik al wel. Nouja, er is nog even tijd om alles na te zien.

Wanneer is eigenlijk de sluitingsdatum voor de GNOME-vertalingen??

> Ik heb er een topic over geopend op
> http://www.o2w.nl/~ivo/wiki.pl?Home_Directory . Ikzelf ben daar niet zo
> voor (waarom dan niet 'startmap', want homepage is in Galeon vertaald als
> startpagina.  Dat vind ik trouwens ook discutabel omdat, zeker in Galeon
> waar de laatste sessie gewoon wordt heropend, je niet start met de
> homepage).

In KDE kom je twee termen tegen: 'home directory' en 'home'

'home directory' is altijd de map $HOME, vandaar de vertaling 'persoonlijke
map'. (In kde2.0 was dit overigens 'persoonlijke hoofdmap', maar dat leek
teveel op de root directory: 'hoofdmap'.)
de naam 'Persoonlijke map' is gekozen omdat in de map '$HOME' juist alleen
bestanden en mappen staan die van toepassing zijn op de gebruiker, buiten
$HOME zijn het op een desktop pc in principe alleen systeemmappen en
-bestanden.

'home' wordt op verschillende manieren gebruikt.
Bijvoorbeeld de huisjesknop in Konqueror.
Hier is 'persoonlijke hoofdmap' niet handig, omdat je via de knop 'home' ook
op een website kunt terecht komen, of in een andere map die de gebruiker
heeft ingesteld in een bepaalde weergave. (in konqueror kun je werkomgevingen
aanmaken...). Daarom wordt de knop 'home' vertaald als 'startpunt')

Voor Galeon zou ik kiezen voor 'start', net zoals IE het doet. Ik neem aan dat
Galeon primair bedoelt is als browser, niet als file manager, oid.. Dan is
persoonlijke map, thuismap of startmap niet echt van toepassing..

Rinse