inloggen of aanmelden?

Vincent van Adrighem vertaling@nl.linux.org
Sun, 5 May 2002 15:49:36 +0200

--=.V?c9Bg/Kh.s285

Op Sun, 5 May 2002 13:13:16 +0200 (CEST) schreef "Reinout van Schouwen" <reinout@cs.vu.nl>:

> Hallo Vincent,
>
> Hmm, zitten die vertalers niet op deze lijst? Misschien kun je ze vragen
> zich aan te melden ;) dan hoeven dit soort discussies niet twee keer
> gevoerd te worden.

Inderdaad. Het blijkt dat een hoop vertalers op eigen houtje 1 programma vertalen, of als mede-programmeur dan ook maar de vertaling erbij doen. Dat type vertaler zit over het algemeen niet op deze mailinglist aangesloten.

> Dat is een krom argument, ik maak me sterk dat engels sprekende mensen het
> over "logging in" hebben wanneer ze zich bij de balie melden. (wat het wel
> is weet ik overigens niet)
Hebben die het niet over "sign in"? Wat overigens door hotmail wordt gebruikt om je aan te melden. En echt krom is het toch ook niet als je bedenkt dat het een duidelijke benaming zou moeten zijn die ook nog beeldend is voor de gebruikers. Wij hebben het zelf over inloggen (ik ook ja), maar de mensen waarvoor we vertalen zijn uiteindelijk toch huis- tuin- en keukengebruikers. Om diezelfde reden gebruiken we toch ook prullenbak, map en balk in plaats van de originele benamingen.

In mijn ogen is aanmelden ook helemaal zo'n slechte keus niet. Ik zie niet echt het probleem, behalve dat aanmelden verward zou kunnen worden met je opgeven voor iets. Dat zeiden Tino en Onno al eerder. Overigens is aanmelden in die context ook niet echt juist. Aanmelden is je aanwezigheid melden. Niet opgeven. Opgeven is wat in de computerwereld inmiddels als aanmelden bekend begint te worden.

Wanneer die verwarring niet kan ontstaan (wat het geval is bij een aanmeld/inlogscherm waar je geen nieuwe naam kunt aanmaken) is aanmelden in mijn ogen toch de beste keus.

Overigens is inloggen geen slechte keus als er verwarring zou kunnen ontstaan.

Groetjes,
Vincent
--
Gpg-key: http://pki.surfnet.nl KeyID=0x06BAB003