inloggen of aanmelden?

Vincent van Adrighem vertaling@nl.linux.org
Sun, 5 May 2002 12:16:32 +0200

--=.2mp4sAjQk:t5Jc

Op Sun, 05 May 2002 11:47:00 +0200 schreef "Onno Zweers" <onno2003@xs4all.nl>:

> (In)loggen is wel Nederlands. Het komt uit de scheepvaart. Een log was een
> plankje aan een touw. Men gooide het plankje overboord en hield het touw in
> de hand, en telde hoeveel knopen van het touw in een bepaalde tijd
> overboord getrokken werd. De aldus gemeten snelheid werd daarom uitgedrukt
> in knopen, en deze werd genoteerd in het logboek. Het begrip loggen
> herinnert dus aan ons roemrijke scheepvaartverleden!

Ja. In de context van dingen bijhouden wel. Maar wat als je je bekend moet maken? Dan ga je je toch (aan)melden? In die context is inloggen niet goed. Het is Engels.

Kijk eens naar hoe Novell het doet. Die doet veel onderzoek (net als Apple) naar gebruiksvriendelijkheid. Daaar wordt ook gebruik gemaakt van aanmelden (Groupwise Webmail). Het is gewoon veel duidelijker. En daar gaat het toch om bij vertalingen?
Als je de kneuzen op mijn werk achter de computer ziet (Sociale opleidingen), dan ben ik blij dat de meeste programmatuur toch correct Nederlands is. Dan hoef ik ze geen cursus Engels te geven. Vanuit die positie zie ik dus wat "mijn gebruikers" duidelijker vinden. En dat is in dit geval aanmelden. Inloggen krijgen ze alleen maar voor elkaar omdat het het enige knopje is en ze niets anders kunnen. Dan kun je nog beter OK op het knopje zetten.

Groetjes,
Vincent
--
Gpg-key: http://pki.surfnet.nl KeyID=0x06BAB003